dyslexie in muziek

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

dyslexie in muziek

L.S.,

Ik ben reeds vele jaren docent slagwerk en instructeur. Onlangs zijn een tweetal leden (broer en zus van ongeveer 15 en 13 jaar) lid geworden van een vereniging welke beide enige vorm hebben van dyslexie. Nu vroeg ik mij af of informatie bestaat over dyslexie bij het lezen van het notenschrift of onderzoeken daarnaar zijn gedaan.

Bij voorbaat dank voor uw aandacht en eventuele reactie.



Willy van Maasakkers.

Gebruikersavatar
Berichten: 91

Re: dyslexie in muziek

mijn vriendin is dislectisch, en zegt er wel last van te hebben, en volgens de orthopedagoog is het toch enigsinds aantoonbaar, daar het ook een gebrek aan ruimtelijk inzicht is.

ik ben er echter wel van overtuigd , dat a-muzikaliteit (het niet kunnen horen van de juiste tonen in een ladder...) ook een vorm van dislectie is.

maar hoe dat zit in muziekschrift?

dokumentatie is bij ons (specifiek betreffende notenschrift) niet bekend.

goede vraag.... ook ik ben benieuwd... :shock:
It's just an illusion !

Gebruikersavatar
Berichten: 1.107

Re: dyslexie in muziek

hi Willy,

je zult me niet kennen, maar ik zit ook op een vereniging waar jij ook op zit :shock: . Ik ben geen deskundige, maar volgens mij hebben dyslecten last van dat ze de regel niet volgen, maar naar een regel eronder of erboven gaan (heb ik van iemand gehoord, misshien zijn er verschillende typen ofzo), dus met muziekbalken zouden ze dan minder moeite kunnen hebben omdat die op een lijntje staan. Maar ik zou dat totaal niet kunne onderbouwen voor de rest.

Re: dyslexie in muziek

Hoi Willy,

Kijk eens op de site http://users.bart.nl/~jlpertz/M_D.html

mvg,

Rob Pauly

Berichten: 1

Re: dyslexie in muziek

Het is idd heel verschillend hoe goed mensen met dyslexie noten kunnen lezen. Zelf ben ik dyslectisch en heb er alleen maar last van als de noten buiten de noten balk komen, mijn zusje daar in tegen kan maar een heel klein beetje noten lezen en moet de grepen er boven zetten (ze speelt hoorn). Ik heb gehoord dat kleuren en uitvergroten werkt. En het maakt niet uit dat de notenbalk lijntjes heeft soms spring je gewoon te verdoor naar onderen of kan je de regel niet weer vinden.

ik hoop dat mensen wat hebben aan deze info

:roll: :P

Reageer