Geur?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 9

Geur?

Hallo

Voor sommigen zal dit misschien een domme vraag zijn, maar ik vroeg het me af dus ik dacht even vragen.

Volgens Wikipedia is de definitie van geur: Geur is een samenstelling van aerosolen, dat zijn kleine moleculaire deeltjes die verdampen uit een stof.

Wil dit dus zeggen dat elk voorwerp dat een geur heeft ooit stopt met een geur te hebben, aangezien er geen deeltjes kunnen blijven verdampen? :-k

Groet Christophe

Berichten: 2.337

Re: Geur?

Waarom kunnen er geen deeltjes blijven 'verdampen' of beter 'loskomen'?

Vaste stoffen die niet sublimeren kun je ook vaak ruiken en je zal die altijd blijven ruiken. Als je er over schuurt zal je veel meer kleine deeltjes in de lucht brengen en zal je het veel intenser ruiker.

Als alles 'verdampt' is, dan is er geen voorwerp meer en is er ook geen geur meer.

Berichten: 9

Re: Geur?

jhullaert schreef: Waarom kunnen er geen deeltjes blijven 'verdampen' of beter 'loskomen'?

Vaste stoffen die niet sublimeren kun je ook vaak ruiken en je zal die altijd blijven ruiken. Als je er over schuurt zal je veel meer kleine deeltjes in de lucht brengen en zal je het veel intenser ruiker.

Als alles 'verdampt' is, dan is er geen voorwerp meer en is er ook geen geur meer.
Waarom kunnen er geen deeltjes blijven 'verdampen' of beter 'loskomen'?

Omdat er niet oneindig veel deeltjes zitten in dat voorwerp :D

Berichten: 723

Re: Geur?

xChristophe schreef:
jhullaert schreef: Waarom kunnen er geen deeltjes blijven 'verdampen' of beter 'loskomen'?

Vaste stoffen die niet sublimeren kun je ook vaak ruiken en je zal die altijd blijven ruiken. Als je er over schuurt zal je veel meer kleine deeltjes in de lucht brengen en zal je het veel intenser ruiker.

Als alles 'verdampt' is, dan is er geen voorwerp meer en is er ook geen geur meer.
Waarom kunnen er geen deeltjes blijven 'verdampen' of beter 'loskomen'?

Omdat er niet oneindig veel deeltjes zitten in dat voorwerp :D
Beantwoord je nu je eigen vraag :) ? Als je parfum op is, is ie op en dan ruik je niets meer :) .

In extremisch (over 1.000.000 jaar bvb) zou een vaste stof volledig kunnen verdampen tot er niets meer overblijft.

Berichten: 9

Re: Geur?

Want een leerkracht zei me ooit dat water op ELKE temperatuur verdampt (zowel 20°C als -20°C bv.)

Als dit geldt voor andere stoffen, wilt het dus inderdaad zeggen dat als je voorwerpen enorm lang laat liggen, ze inderdaad weg kunnen zijn? :D

Berichten: 2.337

Re: Geur?

Dan zijn ze inderdaad weg en kan je zo ook niet meer ruiken.

Berichten: 723

Re: Geur?

Dat geldt voor wrs heel veel stoffen, zolang de stof maar "goesting" heeft om over te gaan naar de gasfase (zijnde een hoge dampspanning hebben). Kwik heeft bvb een heel hoge dampspanning ongeacht dat het een metaal is. Als je een potje kwik zou open zetten zou het kunnen dat het na 10 jaar leeg is bvb. Voor veel stoffen zal dat niet zo zijn, bij de heersende atmosferische drukken en temperaturen. Daar komt bij dat sommige stoffen (zoals bvb hout) in stukken uit elkaar breekt vooraleer het verdampt. Hout zal dus nooit verdampen, bij welke temperatuur of druk dan ook.

Berichten: 9

Re: Geur?

Oke, bedankt voor de reacties iedereen! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Geur?

@Ronnie: Hout is (tenminste in de chemie) geen stof. Er verdampen wel degelijk chemische stoffen uit vers gekapt hout! Onder andere heel veel water.... Maar zelfs als al die stoffen volledig zijn verdampt, blijft er nog steeds hout over.

Berichten: 723

Re: Geur?

@Ronnie: Hout is (tenminste in de chemie) geen stof. Er verdampen wel degelijk chemische stoffen uit vers gekapt hout! Onder andere heel veel water.... Maar zelfs als al die stoffen volledig zijn verdampt, blijft er nog steeds hout over.
Als ik spreek over hout dan bedoel ik lignine en cellulose (had nu wel wat duidelijker mogen zijn van mij). Water heeft trouwens vooralsnog geen geur he :) . En evenwel. De Clue is inderdaad dat een tafel niet zal verdwijnen, zelf niet na een miljard jaar, zelf al is ze in een oven van 1500 graden gestoken, dan nog blijven er niet "verdampte" resten over.

Berichten: 2.399

Re: Geur?

Om een geur waar te nemen moet een voorwerp:

1) verdampen

2) op een receptor in de neus passen en een reactie teweeg brengen dat wij waarnemen als geur.

Verder zijn dingen als verdampen etc gewoon evenwichten die plaats vinden. Echter als je een voorwerp in een openruimte laat verdampen krijg je een aflopend evenwicht en zal het voorwerp inderdaad verdwijnen, maar de moleculen zijn er nog wel! De moleculen zijn alleen heel erg ver van elkaar verwijdert en de neus zal ze niet meer waarnemen omdat er niet genoeg moleculen zijn om een reactie te weeg te brengen.

3) Om nog maar door te gaan op het hout voorbeeld (inderdaad een slecht voorbeeld), als je stoffen lang laat liggen kun je oxidatie, rottings processen etc teweeg brengen. In weze is dit instabiliteit, denk maar aan het rotten van een ei. Vrij reukloos in het begin, maar stoffen degraderen (zwavel komt vrij) en dat ruik je.

Berichten: 723

Re: Geur?

Napoleon1981 schreef:

3) Om nog maar door te gaan op het hout voorbeeld (inderdaad een slecht voorbeeld)
Da hout wordt hier nogal afgeschoten :P . Ik gaf dat als voorbeeld omdat het pyrolyseert in de duidelijkste vorm die er bestaat (van vast naar gas dus), niet omdat het "niet verdampt".

Reageer