Springen naar inhoud

ICP-AES

• Log in om te kunnen reageren

mihai_CF

mihai_CF

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 19:36

Hallo,

Ik zit in het 6de jaar Chemie en voor mijn eindwerk moet ik o.a. de ICP-AES bespreken.
Het probleem is dat ik niet helemaal zeker ben over de weg van de gemeten licht bij de metingen in de toorts.

Door de energie die de plasma afgeeft;
afkomstig van botsingen met andere atomen of elektronen gaan die elektronen naar een hogere schil (=exitatie).
Deze toestand is zeer onstabiel en de elektronen willen terugvallen naar hun oude schil. Door dat terugvallen znden
ze de energie weer uit in de vorm van lichtemissie (=lichtstraling) of het botsen met andere atomen.

Het probleem is nu dat ik niet weet waardoor de lichtemissie nu reist tot het op een computerscherm verschijnt.

Dringend een antwoord nodig

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 19:53

De lichtstralen worden via colimatorspiegels en lenzen en spleten naar een detector geleid. De detectie gebeurt dan meestal met een fotomultiplyer. Dit is zeer kort gezegd naturlijk.
Geplaatste afbeelding

mihai_CF

mihai_CF

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 april 2010 - 19:57

Het is mij nog altijd niet zo duidelijk.
Waarom zitten een prisma en echellerooster bij elkaar? Ik begrijp niet wat de
combinatie van beide doet..
Kan je wat meer uitleg geven over de verschillende stappen?

Veranderd door mihai, 21 april 2010 - 20:01

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 april 2010 - 20:46

Het is vaak zo dat 1 enkel optisch element alleen werkt in een ideale situatie, bijvoorbeeld een puntvormige bron en een puntvormige detector. De combinatie van prisma en tralie zou die optische eigenschappen kunnen verbeteren.

mihai_CF

mihai_CF

• 0 - 25 berichten
  • 20 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2010 - 17:34

Ik begrijp niet zo goed wat alle elementen in de baan van het licht nu allemaal doen en ik kan er geen antwoord op vinden via google,..
vb. collimating mirror en camera mirror enzo

Mihai

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 april 2010 - 18:39

De collimator is een parabolische spiegel die van de invallende lichtbundel een parallelle bundel maakt. Samen met het prisma en het rooster erachter wordt het invallende spectrum uiteengehaald in zijn kleurenbanden. Camera mirror is denk ik gewoon een vlakke spiegel.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures