ICP-AES

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

ICP-AES

Hallo,

Ik zit in het 6de jaar Chemie en voor mijn eindwerk moet ik o.a. de ICP-AES bespreken.

Het probleem is dat ik niet helemaal zeker ben over de weg van de gemeten licht bij de metingen in de toorts.

Door de energie die de plasma afgeeft;

afkomstig van botsingen met andere atomen of elektronen gaan die elektronen naar een hogere schil (=exitatie).

Deze toestand is zeer onstabiel en de elektronen willen terugvallen naar hun oude schil. Door dat terugvallen znden

ze de energie weer uit in de vorm van lichtemissie (=lichtstraling) of het botsen met andere atomen.

Het probleem is nu dat ik niet weet waardoor de lichtemissie nu reist tot het op een computerscherm verschijnt.

Dringend een antwoord nodig

Berichten: 723

Re: ICP-AES

De lichtstralen worden via colimatorspiegels en lenzen en spleten naar een detector geleid. De detectie gebeurt dan meestal met een fotomultiplyer. Dit is zeer kort gezegd naturlijk.

Afbeelding

Berichten: 20

Re: ICP-AES

Het is mij nog altijd niet zo duidelijk.

Waarom zitten een prisma en echellerooster bij elkaar? Ik begrijp niet wat de

combinatie van beide doet..

Kan je wat meer uitleg geven over de verschillende stappen?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ICP-AES

Het is vaak zo dat 1 enkel optisch element alleen werkt in een ideale situatie, bijvoorbeeld een puntvormige bron en een puntvormige detector. De combinatie van prisma en tralie zou die optische eigenschappen kunnen verbeteren.

Berichten: 20

Re: ICP-AES

Ik begrijp niet zo goed wat alle elementen in de baan van het licht nu allemaal doen en ik kan er geen antwoord op vinden via google,..

vb. collimating mirror en camera mirror enzo

Mihai

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: ICP-AES

De collimator is een parabolische spiegel die van de invallende lichtbundel een parallelle bundel maakt. Samen met het prisma en het rooster erachter wordt het invallende spectrum uiteengehaald in zijn kleurenbanden. Camera mirror is denk ik gewoon een vlakke spiegel.

Reageer