[Wiskunde] Matrices met dezelfde eigenwaarden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 71

[Wiskunde] Matrices met dezelfde eigenwaarden

Ik had gehoopt dat iemand mij deze eenvoudige vraag zou kunnen beantwoorden (en eventueel een bewijs of tegenvbtje indien nodig):

Als 2 matrices dezelfde eigenwaarden hebben (met hetzelfde aantal keer dat ze voorkomen), hebben zij dan ook dezelfde karakteristieke vergelijking?

Alvast bedankt!

Berichten: 718

Re: [Wiskunde] Matrices met dezelfde eigenwaarden

Ik zou zeggen van wel, vooropgesteld dat je het over complexe vectorruimtes en eigenwaarden hebt. De karakteristieke vergelijking laat zich dan schrijven als product van termen (λi-λ).

Bij reële vectorruimtes is het mogelijk dat het aantal eigenwaarden lager is dan de dimensie van de vectorruimte en dan zijn ook verschillende karakteristieke vergelijkingen mogelijk. De meeste rotaties in 3D rondom de z-as hebben 1 eigenwaarde maar wel allemaal verschillende karakteristieke vergelijkingen (afhankelijk van de hoek waarover geroteerd is).

Berichten: 71

Re: [Wiskunde] Matrices met dezelfde eigenwaarden

Ok, dus dat betekent dat de ballon niet noodzakelijk opgaat voor matrices met enkel reële eigenwaarden. :roll:

De reden dat ik deze vraag stel is de volgende. Bij het bewijs van de stelling dat een matrix en zijn getransponeerde dezelfde eigenwaarden hebben, bewijs je eigenlijk eerst dat ze dezelfde karakteristieke vgl hebben.

Dus: A en B zelfde karakteristieke vgl => A en B zelfde eigenwaarden

Ik was nieuwsierig of dit ook equivalent is, vandaar. Maar dit is duidelijk niet zo, aangezien er aan de rechterzijde niet gespecifiëerd is of het om reële of complexe eigenwaarden gaat.

Kan ik nu aan de rechterzijde van het gevolg nog een extra voorwaarde toevoegen, zodat ik ook voor reële eigenwaarden toch een equivalentie krijg?

Berichten: 718

Re: [Wiskunde] Matrices met dezelfde eigenwaarden

Als er net zoveel eigenwaarden zijn als de dimensie van de matrix dan klopt het ook voor reele eigenwaarden, anders niet.

Berichten: 71

Re: [Wiskunde] Matrices met dezelfde eigenwaarden

Ok, bedankt! :roll:

Reageer