Springen naar inhoud

Evenwichtsberekening

• Log in om te kunnen reageren

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 09:36

Stel volgende evenwichtsreactie:

alcohol + azijnzuur <=> ester + water
90g/mol 60g/mol 132g/mol 18g/mol

K=0,36

Er wordt gezegd dat water de grootste invloed heeft op het evenwicht, omdat deze component de kleinste molmassa heeft.
Hoe kan dit theoretische uitgelegd worden, want ik begrijp dit niet helemaal :(

bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2010 - 11:49

Het ligt er maar aan wŠt je doet om die invloed te meten.

Gaat het om toevoeging van een verbinding?

Als je de invloed bekijkt na toevoeging van een bepaalde massa van een van de vier stoffen, dan heeft de toevoeging van water de grootste invloed de samenstelling van het mengsel.
Als je de invloed bekijkt na toevoeging van een bepaald aantal mol van een van de vier stoffen, dan is er geen verschil tussen de vier verbindingen voor wat betreft invloed op de samenstelling van het mengsel.
Doe je het met een bepaald volume, dan weet ik het niet. Ik heb niet alle dichtheden bij de hand ;).

Veranderd door Marjanne, 22 april 2010 - 11:51

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 12:52

In het proces wordt er gewerkt met massadebieten. Er wordt gezegd dat de afname van water het evenwicht verlegd naar de de rechtse kant (kan van het ester en water).
Het ester is het gewenste product.
Maar ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen, met een formule en/of in woorden...

"De afname van water uit het proces heeft de grootste invloed op de ligging van het evenwicht. Dit komt doordat water de kleinste molmassa heeft, en er dus per gewichtseenheid het meeste aantal 'mollen' verwijderd wordt"

=> ik vind dit een beetje slecht klinkend...

Alvast bedankt,

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 april 2010 - 13:30

Omdat water de kleinste molmassa heeft, zal er bij verwijdering van een relatief kleine massa water, relatief meer mol water verwijderd worden dan wanneer er gekozen wordt om eenzelfde massa van ťťn van de ingangsstoffen toe te voegen of om eenzelfde massa van de ester te verwijderen .

Omdat het het doel is om meer ester te verkrijgen, is het verwijderen van water een relatief makkelijke en goedkope stap om het evenwicht naar rechts te verschuiven.

Zoiets?

PS Het meervoud van mol is molen, als je het tenminste niet over de beestjes in je tuin hebt.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 14:03

Ja dat zocht ik !!
Super bedankt Marjanne en Raspoetin !
groetjes

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures