Springen naar inhoud

[scheikunde] [Labo] Addities

• Log in om te kunnen reageren

Bennieboj

Bennieboj

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 16:59

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje over mijn labo over elektrofiele en nucleofiele additie.
We voegden I2 schilfers aan cyclohexeen en cyclohexaan toe. Na schudden werden deze respectievelijk rood- en paarskleurig. Er vond een elektrofiele additie plaats, alleen begrijp ik compleet niet wat deze inhoudt. Ik weet dat er door het positief inductief effect van de alkylgroep een л-wolk verschuift, het probleem is dat er die hier niet is, of vergis ik mij ?

Hetzelfde voor de nucleofiele additie van NaHSO3 aan aceton.
Het mengsel word troebel en warmt op. Ook hier begrijp ik niet volledig welke reactie er plaatsvond. Hierbij zou het nucleofiel deeltje aanvallen op het C-atoom van de carbonylgroep. Dit begrijp ik dus niet, we hebben in de klas hierop nog geen enkele oefening gemaakt, zou iemand mij een voorbeeld kunnen geven aub?

dank bij voorbaat ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 17:17

Voor zoiets kan je niet beter hebben dan:

http://en.wikipedia....philic_addition

en

Als je nog een meer specifieke vraag heb stel je ze maar. :)

Bennieboj

Bennieboj

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 18:04

Voor zoiets kan je niet beter hebben dan:

en

Als je nog een meer specifieke vraag heb stel je ze maar. :)

Wel, hier heb ik al gekeken en ik geraak er nog steeds niet wijs uit.

Voor de elektrofiele additie heb ik dit:
Geplaatste afbeelding
Kan dit kloppen? Als het niet klopt weet ik het simpelweg niet meer.
voor cyclohexaan heb ik echt geen idee, zou je me kunnen helpen?

Voor de nucleofiele additie heb ik dit:
Geplaatste afbeelding

Kan je aub nakijken ofdat dit klopt ?

Dank bij voorbaat.

Veranderd door Bennieboj, 22 april 2010 - 18:05

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 19:16

Je eerste oefeningen klopt.

Bij 2 valt een vrij elektronen paar van de negatief geladen stikfstof op de cabronyl koolstof en zo wordt er een alcohol gevormd met daaraan je nucleofiel. Zie wikipedia. Vervang gewoon Nu- door je bisulfiet en je hebt de juiste oplossing.

Bennieboj

Bennieboj

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 19:35

Bij 2 valt een vrij elektronen paar van de negatief geladen stikfstof op de cabronyl koolstof en zo wordt er een alcohol gevormd met daaraan je nucleofiel. Zie wikipedia. Vervang gewoon Nu- door je bisulfiet en je hebt de juiste oplossing.

alvast bedankt voor de vorige twee oplossingen :)

nog twee vraagjes: hoe is de vergelijking dan voor I2 en cyclohexaan ?
en
wat bedoel je met
"Bij 2 valt een vrij elektronen paar van de negatief geladen stikfstof op de cabronyl koolstof en zo wordt er een alcohol gevormd met daaraan je nucleofiel. Zie wikipedia."

er staat tpch geen negatief gelanden stikstof in de reactievergelijking

Veranderd door Bennieboj, 22 april 2010 - 19:36

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 19:44

Zuurstof bedoel ik, sorry.

Als die uitgevoerd wordt in een omgeving waar zonlicht aan kan kun je een radicalaire substituie krijgen.

Maar de paarse kleur is gewoon van je dijood.

Bennieboj

Bennieboj

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2010 - 20:45

ik begrijp niet hoe dat een negatief geladen zuurstof die carbonylstikstof kan aanvallen, kan je me een tekening geven, gewoon in paint is goed hoor, kopieer mij afbeeldingen en plak de atomen aaneen zoals je ze ook zou tekenen.
Ik heb hierop nog nooit een oefening op gemaakt en weet dus niet wat je bedoelt met 'valt aan' enzo
en chemie is uiteraard ook niet mijn sterkste vak, anders zou ik hier niets vragen.

Als die uitgevoerd wordt in een omgeving waar zonlicht aan kan kun je een radicalaire substitutie krijgen.
Maar de paarse kleur is gewoon van je dijood.

Welke reactie vind er dan plaats tussen cyclohexaan en dijood? Ik snap niet wat er vervangen zou kunnen worden. Laat staan de term radicalaire substitutie

duizendmaal dank, bedankt voor je tijd en mijn excuses voor mij irritante vragen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2010 - 21:41

Een negatief geladen zuurstof zal het KOOLSTOFatoom van een carbonyl aanvallen. Die heeft nl een ietwat positieve lading door de elektronenzuigende werking van de dubbelgebonden zuurstof.

Aanvallen betekent niets meer dan dat de elektronen van een negatiever geladen atoom een binding vormen met een positiever atoom. Alleen zou in dit geval het desbetreffende koolstofatoom 5 bindingen krijgen. Dit lost men op door de elektronen van 1 binding van de dubbele binding te zetten op de carbonylzuurstof, die dan een minlading krijgt.

Bennieboj

Bennieboj

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2010 - 17:26

OK nu begrijp ik het, we hebben vandaag in de klas oefeningen gemaakt en nu begrijp ik het beter, bedankt voor jullie antwoorden en tijd ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures