Springen naar inhoud

magnesium oxide

• Log in om te kunnen reageren

Gentle_CF

Gentle_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2010 - 10:31

Goedendag,

Bestaat er een manier om magnesium oxide in een laagje op een drager te krijgen?

Ik heb een glazenvorm waar ik op de wand een dun laagje magnesium oxide wil hebben als het kan van gelijke dikte, hoe kan ik dat doen?

Is magnesium oxide alleen oplosbaar in water?
Zou het oplossen ook mogelijk zijn in een product wat snel verdampt en niet giftig is?

dank voor de mogelijkheid om deze vraag te kunnen stellen :D

Gr. Ronald

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2010 - 11:37

Magnesiumoxide lost ook niet goed op in water. Voor welke toepassing is dit? Wil je los magnesiumoxide op je drager?

Optie: Spuit een dunne laag lijm over je voorwerp, en verstuif het magnesiumoxide daar over heen.

Jooken

Jooken

• >250 berichten
  • 677 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2010 - 20:13

Lang geleden gebruikte ik magnesium oxide coating als reflecterende laag, in mijn geval op een Al plaat als drager.

De procedure is zeer eenvoudig: schaf je een voldoende hoeveelheid magnesiumlint aan, en steek stukjes hiervan in brand. Laat de rook condenseren op de drager. Uit te voeren in een goed werkende zuurkast, en met een donkere veiligheidsbril op.

Als je er af blijft gaat de coating wel een tijdje mee.

Gentle_CF

Gentle_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2010 - 01:30

Dank jullie wel voor de suggesties.

Mijn vraag is beantwoord en ik ga eens kijken of ik met lijm en magnesiumoxide wat kan maken.

Een prettige dag allemaal

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2011 - 15:29

Ik heb nog een vraagje over het volgende, stel nu dat men magnesiumoxide op een stuk magnesium wil krijgen om het metaal te beschermen tegen verdere oxidatie, is het dan voldoende om je magnesiummetaal in water te brengen, zodat er Mgoxide gevormd wordt, en waarbij het oxidelaagje verdere oxidatie verhindert?

Zo staat het althans in mijn cursus.

Maar als Mg met H2O reageert, klopt het dan dat er ook waterstofgas ontstaat volgens de reactie:

Mg + H2O ----> MgO + H2

Alvast bedankt

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2011 - 16:24

Theoretisch gezien kan dat werken, de vraag is alleen of je oxide-laag egaal genoeg is om je metaal er onder te beschermen tegen corrosie.

Bleuken

Bleuken

• >250 berichten
  • 250 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2011 - 16:49

Maar het is dus zo dat er H2 ontsnapt?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 januari 2011 - 17:27

Magnesium zal bij blootstelling aan luchtzuurstof al een oxidelaagje vormen.

In water goien is niet zo'n goed idee aangezien de meeste alkali en aardalkalimetalen in water oplossen onder afgifte van (inderdaad) H2 en het oxide dat in water zal hydrolyseren tot magnesiumhydroxide. De reactie van magnesium in water zal in vergelijking tot natrium en kalium niet zo heftig zijn, maar een corrosiebestendig oxidelaagje vormen zal op deze manier niet lukken.

De oplosbaarheid van magnesiumhydroxide is relatief laag. Ks is ongeveer 10-11. Dus vanaf het moment dat de oplossing verzadigd is aan magnesiumhydroxide kan het magnesiumoxide misschien op het metaal blijven liggen.

Veranderd door jhullaert, 05 januari 2011 - 17:32

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures