KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Een paar weken terug heb ik een pak "stikstofmeststof" in een tuincentrum gekocht om daarvan KNO3 te maken. De KNO3 heb ik niet nodig voor buskruit en andere onzin, maar ik heb het nodig voor een experiment*.

Alleen weet ik niet hoe ik deze KNO3 uit de stikstofmeststof moet halen. Hebben jullie ideeën?

Op de meststof staat:

"13% organisch gebonden stikstof (N)

Verder staat er geen npk waardes op de verpakking, alleen heel groot Npk op de voorkant, waarbij de N heel groot is omdat het stikstofmest is.

Denken jullie dat het hiermee gaat lukken en zo ja hoe? Of heb ik "kalimeststmestof(K)","fosfaatmeststof(P)" of iets anders nodig?

alvast bedankt,

Tycho

*= Het experiment is:

De KNO3 in een reageerbuis laten smelten en er dan een blokje houtskool in doen.

(oxidatie proces van houtskool door kno3)

filmpje:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Tspider4 schreef: Op de meststof staat:

"13% organisch gebonden stikstof (N)
Organisch gebonden N is niet nitraat.... 8-)

Het is dus lang niet zeker of er wel kaliumnitraat in jouw mest zit. Ik hoop het niet voor je maar ik denk dat je je mest voor nitraat hebt laten verkopen...

Berichten: 8

Re: KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Ze hebben in de winkel ook niets gezegd over nitraat. Ik weet dat het niet zeker is, maar ik dacht dat het wel het proberen waart was.

Dus laten we aannemen dat er kaliumnitraat in mijn mest zit. Hoe krijg ik het er dan uit??

Berichten: 654

Re: KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Ligt eraan wat je verontreinigingen zijn.

Berichten: 3.145

Re: KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Er zit geen nitraat in je mest en je krijgt er ook niet eenvoudig een nitraat uit. Deze mest kun je maar het beste gewoon uitstrooien over je tuintje.

Berichten: 8

Re: KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Weten jullie waar ik het dan goedkoop uit kan halen?

Berichten: 654

Re: KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Een winkel die zuiver kaliumnitraat verkoopt. :P

Berichten: 3.145

Re: KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Met enige moeite kun je het uit ammoniumnitraat halen. KAS (kalkammonsalpeter) is ca. 80% ammoniumnitraat. Je moet om dit te zuiveren ca. 1 kilo kunstmest toevoegen aan 5 liter water en goed roeren tot alle korrels zijn opgelost. Je krijgt een troebele zooi. Deze vloeistof laat je een dag staan en de heldere vloeistof schenk je af. De troebele zooi gooi je weg of verspreid je over je gazonnetje, het is nog steeds een prima meststof.

Aan deze vloeistof moet je vervolgens pakweg 700 gram kaliumcarbonaat toevoegen (te koop bij keramieker). Deze stap moet je buiten doen. Er komt veel ammoniak vrij en dat stinkt nogal. Roer tot alles is opgelost, voeg desnoods meer water toe.

Vervolgens laat je alles staan op een droge warme plek in een teiltje. Na een aantal dagen, als een deel van het water is verdampt zie je de eerste kristallen ontstaan, na een week of zo heb je flink wat kristallen van 'ruw' kaliumnitraat, goed genoeg voor jouw experimentjes. Houd er rekening mee dat ook tijdens dit indampproces er nog veel ammoniak vrij komt, dus bij voorkeur ergens buiten of in de schuur. Ik zou als er nog een dun laagje water over is stoppen met indampen en de kristallen er uit halen en laten drogen. In het laatste restje water zit relatief veel onzuiverheid. Dat water mag gewoon door de gootsteen.

Je kunt dit proces ook prima op kleinere schaal doen, bijv. 100 gram KAS in een halve liter water, 70 gram kaliumcarbonaat en dan laten indampen. Voor iedere gram KAS zul je ook ongeveer een gram kaliumnitraat krijgen (uitgaande van ca. 80% ammoniumnitraat in de KAS).

Het is een proces dat heel goed te doen is zonder gevaarlijke stappen als verhitten. Je moet alleen wat geduld hebben. Als je echt interesse hebt in dit soort chemie, dan moet je dat er voor over hebben.

Berichten: 8

Re: KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Oke, heel erg bedankt voor de uitgebreide uitleg. Alleen heb ik no een paar kleine vraagjes wat betreft het verdampen. Hierbij komt zoals gezegd ammoniak vrij, is dit in deze hoeveelheden giftig? Zo ja, is het beter om het niet in een woonwijk te doen maar op een afgelegen plaats? En hoelang duurt dit verdampingsproces ongeveer bij bijvoorbeeld 1 kilo KAS?

alvast bedankt,

Tycho

Berichten: 3.145

Re: KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Zo heel giftig is ammoniak nou ook weer niet. Als jij dit met 1 kilo doet op een winderige dag, dan is er niet veel aan de hand. Het is meer een kwelling voor de neus van sommige mensen dan dat het echt giftig is. Ik zou het alleen niet doen als de wind precies op de achtertuin van de buren staat en daar net een gezellig feestje aan de gang is :P

Dat indampen duurt wel een paar dagen, het hangt af van hoe goed jij je oplossing kunt spreiden (hoe meer oppervlak, hoe sneller) en van de luchtvochtigheid, de hoeveelheid wind en de temperatuur.

Berichten: 8

Re: KNO3 scheiden uit "stikstofmeststof"

Oke heeel erg bedankt voor alle hulp en uitgebreide uitleg!

Van mij mag er een slotje op dit topic

Reageer