Springen naar inhoud

[scheikunde] Oxidatie nylon 6

• Log in om te kunnen reageren

wilc0

wilc0

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 12:05

Hoi iedereen,

Op school deed ik laatst een experiment waarbij ik nylon 6 maakte (polymerisatie)
Tijdens het verhitten viel me op dat de oplossing (de monomerendie allemaal nog moesten polymeriseren) geel werd nadat ik de NaH (initiator) toevoegde en mengde met de monomeren 8-[
De docent vertelde mij dat het niet vanwege de polymerisatiereactie kwam, ik zit zelf te denken aan oxidatie met de lucht maar klopt dit? :-k

Alvast bedankt voor je reactie,
Wilc0 alias Wilco :D

Veranderd door wilc0, 25 april 2010 - 12:07

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 13:45

Die kleur is afkomstig van de geactiveerde monomeren denk ik (kationen worden gevormd geloof ik? en die hebben een kleurtje). Styreenkation wordt oranje bvb tijdens kationische polystyreenpolymerisatie.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 17:54

Oxidatie lijkt me sterk. NaH is een reductor.

wilc0

wilc0

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 17:55

Ok, maar wat is het dan wel geweest? 8-[

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 19:46

Lastig te zeggen als je niet de details geeft. Geef de reactie vergelijking eens, ik denk dat het gros van de mensen niet weet wat het monomeer is voor Nylon 6. Ik iig niet.

Ws heeft Ronnie het bij het rechte eind, en is het het geactieveerde (gereduceerde) monomeer.

Veranderd door Napoleon1981, 25 april 2010 - 19:48

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 22:18

Lastig te zeggen als je niet de details geeft. Geef de reactie vergelijking eens, ik denk dat het gros van de mensen niet weet wat het monomeer is voor Nylon 6. Ik iig niet.

Ws heeft Ronnie het bij het rechte eind, en is het het geactieveerde (gereduceerde) monomeer.

Caprolactam.

Voerde je deze reactie uit in een inerte atmosfeer?

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2010 - 03:59

http://www.chemherit...ity/nylon6a.htm

Nu kunnen we gaan gissen naar wat de kleur heeft.

Heb je die polyoxyethylene gebruikt?

Mijn gok is dat het de caprolactam natriumzout is, of het polyoxyethylene complex met het sodium ion.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2010 - 10:45

Mijn gok is dat het de caprolactam natriumzout is

Dat denk ik ook. Natriumzouten van organische verbindingen zijn vaak geel.
Zoals te zien is in het mechanisme reageert NaH als base. NaH is overigens helemaal geen goede reductor, terwijl je dat op het eerste gezicht misschien wel zou zeggen. Het is veel te slecht oplosbaar een een te hard nucleofiel. Reductie via hydride-additie lossen we dus indirect op, bv. met boorhydride of aluminiumhydride.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2010 - 15:02

Mijn gok is dat het de caprolactam natriumzout is, of het polyoxyethylene complex met het sodium ion.

Het is die gene die ik idd bedoel. Wist niet meer juist of de reactie al dan niet kationisch of anionisch was. Zal bij styreen ook wel het anion zijn dan dat ik bedoel (hoewel polymerisatie ook kationisch kan).

wilc0

wilc0

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2010 - 09:21

Het spijt me dat ik de reactie er niet bij zette, maar Napoleon al gedaan zie ik, dank je :D
Ik heb inderdaad de stoffen E-caprolactam, Polyethyleenglycol (Polyoxyethyleen), N-acetylcaprolactam en NaH gebruikt. (ik weet helaas niet wat inert is :-s)

Ik heb de stoffen (exclusief NaH) verwarmd tot het een vloeistof werd, na dit was gebeurt NaH toegevoegd en toen werd het geel 8-[...

Veranderd door wilc0, 27 april 2010 - 09:29

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures