Springen naar inhoud

[scheikunde] orde van een reactie

• Log in om te kunnen reageren

anoniem..._CF

anoniem..._CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2010 - 18:49

Hoi,

Ik heb een vraagje over een scheikundeproef, waar we op school mee bezig zijn. Als vraag hierbij stond:
wat wordt bedoeld met de term: pseudo-1ste orde reactie?

Ik heb een tijdje op het internet gezocht. Hier vond ik, dat een reactie van de eerste orde is, als de snelheid van de reactie afhankelijk is van [A].
Ook als een instabiel molecuul spontaan uit elkaar valt zonder dat daar een botsing met een molecule van een andere stof voor nodig is.

In ons schoolboek hebben wij het nog nooit over verschillende ordes van reacties gehad. Ik ben ook niet goed uit deze vraag gekomen. Zou iemand mij willen helpen hierbij?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2010 - 20:46

De orde van een reactie is de som van de "exponenten" van alle concentraties waarvan de reactiesnelheid afhangt. Dus als k ~ [A] dan is het een eerste orde reactie, als k ~ [A][B][C] of k ~ [A][B]2 dan is het een derde orde reactie. Als nu in het laatste geval de concentratie van B nauwelijks verandert, dan kun je het onderscheid met een eerste-orde reactie niet zien. Zoiets noemen ze een pseudo-eerste-orde reactie.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures