[scheikunde] Neerslagtitratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 42

[scheikunde] Neerslagtitratie

Als je 5 ml van een 0.15M NaCl oplossing hebt, en je titreert dit met een 0.0500M AgNO3 oplossing; en je wil nu de zilverionenconcentratie bepalen na toevoegen van 5, 10, 14,...ml AgNO3

Nadien moet je dan een curve maken van pAg in functie van het volume.

Ik heb iets geprobeerd, maar ik weet helemaal niet of dit juist is.

Ik ben uitgegaan van dit:

[Ag+] = ([AgNO3] * VAgNO3) / (VAgNO3 + VNaCl)

Kan iemand mij zeggen of dit juist is?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Neerslagtitratie

Wat gebeurt er met de zilverionen als je dit uitvoert?

Berichten: 42

Re: [scheikunde] Neerslagtitratie

Wat bedoel je?

De reactievergelijking hierbij is volgens mij:

Ag+ + Cl- => AgCl

Waarbij AgCl neerslaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Neerslagtitratie

Maar gaat jouw vergelijking voor de concentratie niet alleen op als alle zilverionen in oplossing blijven?

Kun je een andere uitdrukking verzinnen voor de concentratie van zilverionen, die iets met de hoeveelheid chloride te maken heeft?

Berichten: 306

Re: [scheikunde] Neerslagtitratie

Je vergelijking [Ag+] = ([AgNO3] * VAgNO3) / (VAgNO3 + VNaCl) mist de beginhoeveelheid aan chloride!

De uiteindelijke vergelijking wordt dan:

[Ag+] = [(VAgNO3 * CAgNO3) - 0,75] / (VAgNO3 + 5,0)

Als je dan de zilverionenconcentratie bepaalt na toevoegen van 5, 10, 14,...ml AgNO3 zul je zien dat deze 0 is tot 15,0 ml tittrant en daarna toeneemt!

Dus grafisch wordt dat dus een rechte lijn van 0 tot 15 ml met y = 0 en daarna loopt deze op met y = [Ag+] = (v x c) titrant die je dan nog toevoegt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Neerslagtitratie

De zilverconcentratie is zeker niet nul totdat de chloride op is. Hoeveel is het wel?

NB ajonker: het is op het huiswerkforum niet gebruikelijk om het antwoord te geven op gestelde vragen, maar om de vraagsteller via wedervragen te leiden in de richting van het juiste antwoord. ;)

Reageer