Springen naar inhoud

Zijn onze toekomstige ruimtevaarders ook Goden?

• Log in om te kunnen reageren

HansJ

HansJ

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 11:52

Er zijn al heel veel discussies op het forum over het wel of niet bestaan van God of Goden.
Hier dan een keer een heel andere benadering.

Even filosoferen en positief denken.

Dat positief denken heb ik er bij gezet om ervan uit te gaan dat de mensheid (wij dus) in staat zal zijn om onze huidige problemen die o.a. ontstaan zijn door onze eigen leefwijze maar ook door andere invloeden te overwinnen.
De mens is al druk bezig om de ruimte te exploiteren maar zal zich vanwege de steeds verder vorderende technieken steeds verder in de ruimte gaan begeven.
In de toekomst zal de mens ongetwijfeld in staat zijn om te kunnen reizen tussen de sterren.
Dat is in ieder geval mijn overtuiging.

Stel nu het volgende en hier begint het filosoferen,
Als de mens dan tussen de sterren reist zal hij ongetwijfeld op een gegeven moment planeten ontdekken waarop zich leven heeft ontwikkeld.
Ongetwijfeld zullen ze ook bij planeten komen waar intelligente mensachtige leven die zich daar ooit net zoals wijzelf hebben ontwikkeld.
De evolutietheorie zal ongetwijfeld gelden voor ons hele universum.
Stel dat de mens dan met hun zeer geavanceerde ruimtevaartuigen en kennis bij mensachtige wezens komen die op het niveau zitten zoals bij ons van zoín paar duizenden jaren geleden.
De ruimtevaarders zullen dan ongetwijfeld na hier goed over hebben nagedacht besluiten om wel of geen contact met deze wezens te maken.
Hoe denken jullie dan dat deze wezens die menselijke ruimtereizigers die ze voor het eerst van hun leven zien zullen beschrijven?
Hoe zouden zij over die ruimtereizigers denken als deze hier en daar medische hulp toepassen.
De medische kennis en mogelijkheden zal dan op een kolossaal hoger niveau staan dan in vergelijking met nu.
Als die b.v. blinden weer kunnen laten zien en kreupelen weer kunnen laten lopen en bijna doden (doodzieken) weer tot leven wekken etc. etc.?
Dat moeten dan toch wonderen zijn voor die eenvoudige wezens.
Zouden zij die menselijke ruimtevaarders dan niet gaan aanzien voor Goden?
Ontstaat er op die manier niet een geloof in een God?
Zouden wij ze dan ook niet met onze kennis gaan helpen waardoor hun ontwikkeling ineens veel sneller vooruit zal gaan.

Stelling;
Zou het soms kunnen zijn dat dat bij ons ook duizenden jaren geleden op dezelfde manier zo is gebeurt maar dan door een andere ver gevorderde intelligentie van elders uit het heelal?

Het zal mij niet verbazen.
BTW, technology is nothing more than a higher level of understanding--its not the evil many like to make it out to be.

Lou Baldin.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 12:41

Hoe denken jullie dan dat deze wezens die menselijke ruimtereizigers die ze voor het eerst van hun leven zien zullen beschrijven?

Als eenvoudige wezens... En dat zijn we eigenlijk ook weer wel 8)

Zou het soms kunnen zijn dat dat bij ons ook duizenden jaren geleden op dezelfde manier zo is gebeurt maar dan door een andere ver gevorderde intelligentie van elders uit het heelal?

Het zou goed kunnen ja. Er zijn beschrijvingen waarin dit wordt voorgesteld.. er zou contact zijn geweest tussen een volk in MesopotamiŽ en aliens. En deze zouden allerlei kennis hebben overgedragen..

Het is echter twijfelachtig en dat maakt het zo lastig om er over te denken. Maar als ik dan de mens nu bekijk... dan likt het wel alsof het tijd wordt voor die aliens (ruimtewezens) om terug te keren en idd zoals jij al zegt, de wereld weer op orde brengen.. Want dat kunnen we nu wel gebruiken in deze ongelijke, verwonde wereld.. :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 10 december 2005 - 14:45

...Zouden wij ze dan ook niet met onze kennis gaan helpen waardoor hun ontwikkeling ineens veel sneller vooruit zal gaan.

Waarom zouden we onze kennis gebruiken om buitenaardse beschavingen op orde te brengen? Het lijkt me dat er op onze aarde nog genoeg sores is die eerst opgelost moet worden voordat we geld en tijd verspillen aan wezens waarvan we niet eens weten of ze wel bestaan.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 15:07

...Zouden wij ze dan ook niet met onze kennis gaan helpen waardoor hun ontwikkeling ineens veel sneller vooruit zal gaan.

Waarom zouden we onze kennis gebruiken om buitenaardse beschavingen op orde te brengen? Het lijkt me dat er op onze aarde nog genoeg sores is die eerst opgelost moet worden voordat we geld en tijd verspillen aan wezens waarvan we niet eens weten of ze wel bestaan.

Tegen de tijd dat ruimtereizen gewoon is, zal er echt niet meer zoiets triviaals als geld bestaan :roll:

En tegen die tijd is hier of orde op zaken gesteld, of zodanig verneukt dat we wel wegmoeten van aarde. Eventueel dan buitenaardse wezens wijzen op het gevaar wat ons heeft doen ruimtereizen..!

HansJ

HansJ

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 15:10

Ik snap jou antwoord niet.

Ik zeg in het verhaal,
In de toekomst nadat wij onze huidige problemen hebben overwonnen en de mens ongetwijfeld in staat zal zijn om te kunnen reizen tussen de sterren.
Enz. enz.

Ik heb het over een gebeuren in de toekomst het gaat niet over nu.
BTW, technology is nothing more than a higher level of understanding--its not the evil many like to make it out to be.

Lou Baldin.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 15:25

Het is immer moeilijk gebleken, de huidige normen en waarden, de huidige wereldproblematiek en de huidige ideeŽen en theoriŽn los te laten en juist vrij te filosoferen over dit soort zaken. Daarom snap ik de vraag van Klazon ook wel.

Maar in ieder geval zou het de mens strelen wanneer deze besluit zich op een andere bewoonde planeet te vestigen en niet te proberen alles te verbeteren, maar juist zich zou aanpassen aan hoe het daar werkt. Een soort van symbiose zullen we maar zeggen. Dat je op een gegeven moment zo'n connectie hebt met de soorten welke daar leven, dat ze op een gegeven moment van elkaar gaan leren ipv elkaar de les proberen te lezen..

LBO

LBO

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 19:01

Veronderstel, dat het de mensheid ooit zal lukken andere sterren en andere "levensvatbare" planeten te bereiken, wat mag je dan verwachten?

Ik noem maar een paar dan opdoemende actualiteiten:

1. Een planeet kan leven blijken te herbergen in een pre evolutionair stadium.
2. Een planeet kan leven herbergen in een voortgezet tot een gelijkwaardig evolutionair stadium als dat op de aarde
3. Een planeet kan leven herbergen in een superieur evolutionair stadium

In alle 3 de modellen is er een probleem ivm de overdracht van ziektes door virussen, bacterieen etc.

Ad1. Behoudens ziekteproblemen, kan de mens daar wellicht een stempel op het leven gaan drukken. Afhankelijk van ontwikkeling van het bestaande leven zullen de astronauten mogelijk als Goden worden ervaren. Daarnaast zullen er communicatie problemen ontstaan. Maar ook de voeding zal van belang zijn. etc.
Ad2. Behoudens ziekteproblemen verder ongeveer gelijk aan ad2.
Ad3. Behoudens ziekteproblemen is de invloed van de mens waarschijnlijk beperkt en mogen we blj zijn op dergelijk planeten op basis van gelijkheid te mogen verblijven. De kans dat de mens als God wordt gezien is op dergelijke planeten zeer gering.

Overigens is de kans, dat de mens binnen afzienbare tijd het heelal kan bestormen vrij gering. Met de huidige stand van de techniek kunnen we dat zeker niet.
Persoonlijk sluit ik me aan bij Klazon. Nmm kunnen we de tijd, geld en energie beter stoppen in het eerst leefbaar maken van de aarde voor een langere termijn.

HansJ

HansJ

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 19:21

Overigens is de kans, dat de mens binnen afzienbare tijd het heelal kan bestormen vrij gering.  
Met de huidige stand van de techniek kunnen we dat zeker niet.

Denk hier eens over na,

ďWe already have the means to travel among the stars, but these technologies are locked up in black projects and it would take an act of God to ever get them out to benefit humanityÖ.. anything you can imagine we already know how to do.Ē

Ben Rich, former Head of the Lockheed Skunk Works, in a lecture shortly before he died

Lou Baldin.

LBO

LBO

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2005 - 20:57

Mee eens,

Het is alleen de niet geringe kunst de gedachten om te zetten in werkelijkheid.
Zijn er ook maar de geringste aanwijzingen, dat we met de huidige technieken de zwaartekracht kunnen omzeilen.
Zolang we dat niet kunnen dan blijft het stumperen.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 december 2005 - 22:22

Er is een boek, genaamd "waren de goden kosmonauten". Ik weet niet meer wie de schrijver is, maar dat ging onder andere hierover. Verschillende volken in latijns amerika hebben legenden die vertellen over metalen "dingen" in de lucht, die, gepaard met vlammen, aan de hemel verschenen. Verder wordt er aandacht besteed aan het feit dat stenen beelden die de inka's en de maja's gemaakt hebben, een negroide uiterlijk hebben. Ik vond het best een interessant boek, maar ik weet niet in hoeverre het wetenschappelijk verantwoord is.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

HansJ

HansJ

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 december 2005 - 10:46

Er is een boek, genaamd "waren de goden kosmonauten". Ik weet niet meer wie de schrijver is. .

Raspoetin
De schrijver was Erich von Danichen.
Ik heb een aantal boeken van hem gelezen en vond ze zeer interessant.
Hij heeft er heel wat mensen mee aan het denken gezet.

Verschillende volken in latijns Amerika hebben legenden die vertellen over metalen "dingen" in de lucht, die, gepaard met vlammen, aan de hemel verschenen. .

De gevestigde wetenschap gaat er vanuit voor zover ik dat weet dat die legenden niet op waarheid berusten en dat je die meer als verzonnen verhaaltjes moet zien.

Ik vond het best een interessant boek, maar ik weet niet in hoeverre het wetenschappelijk verantwoord is.

De gevestigde wetenschap gaat er vanuit dat het geen enkele wetenschappelijke waarden heeft.

Lou Baldin.

Destinyhunter

Destinyhunter

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 december 2005 - 15:03

Bij ons gingen waarschijnlijk duizend(en) jaren geleden ook wel verhalen rond over de werelden buiten de onze, en zullen mensen er ook wel over gedacht hebben hoe ze eruit zullen zien, wat ze hier komen doen en alles.
Dit houd in dat als ze zouden komen, ze niet als een soort goden gezien zouden worden, maar gewoon als "buitenaardse" wezens waarvan de techniek ver boven de onze staat.

Zo zullen mensen op die planeet er dan ook wel over denken, of je moet denken dat ze uitermate fantasieloos zijn, en bij het moment dat wij arriveren ons al aanbidden, om het fijt alleen al dat we kunnen vliegen. Dit zou misschien zo geweest zijn in de oertijd, maar als dat zo zou zijn, valt er niet zozeer samen te leven met deze wezens, als dat we de planeet overnemen.

dekale

dekale

• >25 berichten
  • 91 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2005 - 04:55

Als de mens dan tussen de sterren reist zal hij ongetwijfeld op een gegeven moment planeten ontdekken waarop zich leven heeft ontwikkeld.
Ongetwijfeld zullen ze ook bij planeten komen waar intelligente mensachtige leven die zich daar ooit net zoals wijzelf hebben ontwikkeld.

Met de eerste zin ben ik het volkomen eens.
Met de tweede heb ik moeite, waaruit blijkt dat het 'intelligent mensachtig' leven moet zijn.
Intelligent leven, oke. Maar het kan natuurlijk een geheel andere vorm hebben dan de menselijke.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 13 december 2005 - 08:47

Klopt natuurlijk, maar zullen wij die niet-mensachtigen ook herkennen als intelligent? Als ze eruit zien als olifanten om maar eens wat te noemen, zullen wij niet denken dat ze intelligent zijn.

Maar aan de andere kant, als die olifanten ook technologie bedrijven zullen we ze wel herkennen als intelligent.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Bowie

Bowie

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 december 2005 - 16:52

Von Danichen heeft een groot aantal boeken geschreven met dit onderwerp. Ook in de bijbel staan een aantal ufo signaleringen, lees het hoofdstuk Ezechiel. Dit zou toch een prima beschrijving zijn van een helikopter.Toch zijn er van de theses die von Danichen stelt een hoop weerlegt.

In de eerste plaats mogen we niet vergeten dat een godsdienst een geloof is en er weinig over god bewezen is of zich laat bewijzen. Dingen die wij niet kunnen verklaren, zeker vanuit het verleden, hoeven niet gelijk tot het godendom verklaart te worden. Zo ook bij Von Daniken is elke technologische kennis van die tijd, waar wij het bestaan niet meer van weten, goddelijk c.q. bewijs voor kosmonauten. Von Daniken mag graag verwijzen naar misteries als piramides die een astronomische functie hebben, strepen op de aarde die door een prehistorssich vliegtuig zijn gebeurd, etc.

Overigens ontken ik de hypothese niet. Als er al een god zou zijn, hoe zou hij er dan uit moeten zien???
Bovendien zou hij automatisch onder de categorie buitenaards vallen.
Ik hou deze hypothese voor zeer onwaarschijnlijk, omdat het wel heel toevallig is dat de kosmonauten langs komen op het moment dat wij net rijp beginnen te worden voor intelligentie. Let wel het gaat hier om een kans van 1 op de 4,5 miljarden jaar!!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures