Springen naar inhoud

bromatum ammonium

• Log in om te kunnen reageren

Julliet88

Julliet88

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2010 - 22:56

Afgelopen koninginnendag heb ik op de rommelmarkt 2 antieke bruine glazen opslag potten gekocht, ooit in gebruik geweest bij een dierenarts.
In de ene pot, met het etiket "bromatum ammonium" zit nog een bodempje vaste witte stof.
Nu wilde ik deze potten in mijn huis zetten als decoratie maar dat er nog vaste stof aanwezig is in een van de potten zit mij niet lekker.
Op internet had ik al gevonden dat broom+ammoniak in combinatie met water heftig reageerd, en sowieso wilde ik het niet gewoon door de gootsteen spoelen.
Nu was mijn vraag: hoe kan ik deze stof veilig verwijderen?

bij voorbaat dank!
Julliet

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 mei 2010 - 22:56

Het is volgens mij gewoon ammoniumbromide, maar duur geschreven.

Julliet88

Julliet88

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2010 - 23:11

Zou kunnen, de potten zijn al meer dan 100 jaar oud.
Maar kan ik dat gewoon oplossen met water en door de gootsteen spoelen?

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3322 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 mei 2010 - 23:54

http://en.wikipedia....mmonium_bromide

het is niet de meest onschadelijke stof maar ook niet zeer gevaarlijk.

Wat je kan doen is 1 of eventueel 2 halve liter petflessen pakken en de laag op de bodem oplossen in wat warm water. De oplossing giet je in de petflessen die je bij het KCA stop. Vervolgens spoel je de flessen goed uit (kan dan het riool in) en kan je de flessen na drogen gebruiken voor decoratieve doeleinden.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 mei 2010 - 10:32

Het is inderdaad ammonium bromide (bromatum is de 'potjeslatijn' naam voor bromide, niet te verwarren met bromaat). Deze stof is niet gevaarlijk, de fles met ammonia die je wellicht in je keukenkastje hebt of de fles met WC-eend is gevaarlijker :P

Als je er van af wilt zou ik het gewoon oplossen in water en door de gootsteen spoelen. Het spul lost zeer gemakkelijk op in water. Nadat je de pot hebt gereinigd even de handen goed naspoelen met water en dan afdrogen. Dit als KCA behandelen is overkill, want ammonium ionen zijn niet giftig (denk aan salmiak) en bromide ionen zijn ook hoegenaamd niet giftig. Vroeger werd het gebruikt als een rustgevend middel. Men nam dan enkele grammen in. Tegenwoordig wordt dat niet meer gedaan, omdat er veel effectievere middelen zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures