Vulcanisatie rubber stuiterbal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

Vulcanisatie rubber stuiterbal

hallo beste beste mensen van het forum, ik ben een scholier die op 5 vwo zit en met nog 2 anderen mensen een exo moet doen over scheikunde. Ons onderwerp is een stuiterbal van rubber maken.

Maar we hebben alleen het probleem dat hier niet genoeg Volledige en goede (gratis) informatie over te vinden is.

Daarom heb ik een paar vragen die luiden:

1. Hoe voer je vulcanisatie nou precies uit, dus stap voor stap?

2. We weten niet welke stof we het beste zouden kunnen gebruiken, Isopreen of Butadiene?

waar we hierbij op letten is:

- Hoeveel informatie is er over beide te vinden en hoe goed/volledig is die informatie?

- Hoe groot is het verschil in de moeilijkheidsgraad tussen beide bij het uitvoeren van het vulcanistie proces?

- Hoe groot is het verschil in de moeilijkheidsgraad tussen beide in het begrijpen van de theorie?

- Hoe groot is het verschil kwa gevaar(Volgens mij niet echt een verschil, beide moeten in een afzuigkast met bodemafzuiging), prijs en verkrijgbaarheid van beide stoffen.

- Hoe groot is het verschil in de elastiteit en veerkracht (dus hoe goed ze stuiteren, toch?)

3. Verder zouden we nog graag wat informatie willen over goede aditieven voor stuiterbal? (hier hebben alleen nog maar koolstof bij, waarvan we dachten dat dit de structuur versterkt)

4. Wat zijn de verhoudingen van zwavel en isopreen/butadiene? (liefst mol, verder dacht ik dat hiervoor het meest S8 werd gebruikt)

5. En alle anderen informatie en tips die jullie nuttig achten zoals het maken van de mal. Vermeldt er A.U.B wel even bij waar deze informatie over gaat.

Voor de rest wil ik jullie alvast bedanken voor het lezen van mijn topic en eventueele informatie die jullie geven.

Gr. 5 Vwo Student.

Berichten: 164

Re: Vulcanisatie rubber stuiterbal

Voordat je überhaupt kan vulcaniseren moet je het butadieen/isopreen polymeriseren.

Voor de prijs/gevaren/verkrijgbaarheid van de beginproducten kan je het beste kijken op de sites van o.a. acros (www.acros.be) en sigma aldrich (www.sigmaaldrich.com).

als je 2-3% zwavel in je vernette polymeer hebt zitten, gedraagt het zich als een rubber.

Een goed boek om informatie uit te krijgen voor polymeren (waar dit over gaat) is 'kunststoffen in het kort' en (met een hogere moeilijkheidsgraad) 'polymeren van keten tot kunststof'. Deze zijn beide geschreven door A.K. van der Vegt. Kunststoffen in het kort heb ik in mijn woonplaats in de bibliotheek zien staan, dus die zal niet al te moeilijk te vinden zijn. Met die 2 boeken (in ieder geval kunststoffen in het kort) zal je waarschijnlijk al een eind kunnen komen.

Berichten: 25

Re: Vulcanisatie rubber stuiterbal

Srry dat ik zo laat reageer maar de bieb was eergisteren en gisteren gesloten.

Ik heb net het boekje gehaald en door gekeken en is best handig, maar het beantwoordt nog steeds niet mijn belangrijkste vragen:

1. Hoe voer je vulcanisatie nou precies uit, dus stap voor stap?

2. We weten niet welke stof we het beste zouden kunnen gebruiken, Isopreen of Butadiene?

Voor de rest ben ik wel heel erg blij met je tip over het boekje, bedankt daarvoor.

Berichten: 164

Re: Vulcanisatie rubber stuiterbal

Ik ben geen expert op het gebied van polymeren (verre van, ik ben ook maar een student :P ), maar ik heb misschien wel een antwoord gevonden op je eerste vraag. Na een beetje zoeken kwam ik uit op http://www.tutorvista.com/content/chemistr...ural-rubber.php daar staat een klein stukje over vulkaniseren. Verder zou je contact op kunnen nemen met de scheikundefaculteit van een universiteit of een hogeschool (op de HAN in Nijmegen is iemand die echt alles van polymeren afweet)

edit: op de engelse wikipedia is te zien dat een patent is aangevraagd op een polybutadiëenbal. ik zou het in eerste instantie met butadieen proberen

Berichten: 25

Re: Vulcanisatie rubber stuiterbal

volgens ons verloopt het vulcanisatie process zo:

wij denken dat we 1,3 butadieen moeten koelen zodat het in vloeibare toestand verkeert, daarna koolstof moeten toevoegen, en vervolgens TMTD moeten toevoegen. Vervolgens weten wij niet zeker of we eerst stearinezuur en zinkoxide moeten toevoegen of eerst zwavel(S8). en daarna moet dit mengsel in een mal en in een oven worden geplaatst bij 150 graden celcius.

nou willen wij weten is ons hierboven beschreven proces juist, en hoelang zou het dan in de oven moeten?

hier onder staan de verhoudingen die wij denken dat juist zijn voor het vormen van rubber. kloppen deze of zitten we hier fout?

1,3butadieen 100

zink oxide 5.00

Stearine zuur 3.00

koolstof(N330) 35 - 45

Zwavel 2.50 - 3.00

TMTD 2.00 - 2.50

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vulcanisatie rubber stuiterbal

Je butadiëen is nog altijd een monomeer, die dien je eerst nog te polymeriseren. Vulcaniseren is namelijk een methode om crosslinks te leggen tussen al bestaande polymeer ketens. Ik kan je vooraf dus zeggen dat wat je nu van plan bent, radicaal fout gaat. Probeer of je ipv butadieen wat monsters synthetische en natuurlijke rubberlatexen kunt krijgen. Voor de rest ziet je recept er wel goed uit.

Probeer dit document te bemachtigen via de TU Delft: "TMTD Vulcanisation of Extracted Rubber", te vinden in Journal of Polymer Science, jaar 1951, Volume 6, nr 2, pagina's 177-187, geschreven door D. CRAIG, W. DAVIDSON, A. JUVE.

Berichten: 541

Re: Vulcanisatie rubber stuiterbal

Wat fuzzwood bedoelt is dat jullie eerst nog moeten polymeriseren voordat je kunt vulcaniseren.

Voor uitleg van de begrippen zie

Link 1

link2

Berichten: 25

Re: Vulcanisatie rubber stuiterbal

dus het zou dan wel lukken als we polybutadieen gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vulcanisatie rubber stuiterbal

Precies, daar doelde ik al op met synthetische latex ;) . Probeer je voor de gein wel even te verdiepen in hoe het polymeriseren tot polybutadiëen in werking gaat. Je ziet dan meteen waar de dubbele bindingen in je polymeerketens vandaan komen. Die heb je namelijk nodig om te kunnen vulkaniseren. Om die reden zou het met stoffen als polyetheen en polypropeen ook niet werken, ook al hebben ze nagenoeg dezelfde structuur maar geen dubbele bindingen.

Berichten: 25

Re: Vulcanisatie rubber stuiterbal

Ik zal een kijken als we ons Exo af hebben of we het hier kunnen posten.

Miscchien wel leuk

Reageer