Vulcanisatie rubber stuiterbal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

Vulcanisatie rubber stuiterbal

hallo beste beste mensen van het forum, ik ben een scholier die op 5 vwo zit en met nog 2 anderen mensen een exo moet doen over scheikunde. Ons onderwerp is een stuiterbal van rubber maken.

Maar we hebben alleen het probleem dat hier niet genoeg Volledige en goede (gratis) informatie over te vinden is.

Daarom heb ik een paar vragen die luiden:

1. Hoe voer je vulcanisatie nou precies uit, dus stap voor stap?

2. We weten niet welke stof we het beste zouden kunnen gebruiken, Isopreen of Butadiene?

waar we hierbij op letten is:

- Hoeveel informatie is er over beide te vinden en hoe goed/volledig is die informatie?

- Hoe groot is het verschil in de moeilijkheidsgraad tussen beide bij het uitvoeren van het vulcanistie proces?

- Hoe groot is het verschil in de moeilijkheidsgraad tussen beide in het begrijpen van de theorie?

- Hoe groot is het verschil kwa gevaar(Volgens mij niet echt een verschil, beide moeten in een afzuigkast met bodemafzuiging), prijs en verkrijgbaarheid van beide stoffen.

- Hoe groot is het verschil in de elastiteit en veerkracht (dus hoe goed ze stuiteren, toch?)

3. Verder zouden we nog graag wat informatie willen over goede aditieven voor stuiterbal? (hier hebben alleen nog maar koolstof bij, waarvan we dachten dat dit de structuur versterkt)

4. Wat zijn de verhoudingen van zwavel en isopreen/butadiene? (liefst mol, verder dacht ik dat hiervoor het meest S8 werd gebruikt)

5. En alle anderen informatie en tips die jullie nuttig achten zoals het maken van de mal. Vermeldt er A.U.B wel even bij waar deze informatie over gaat.

Voor de rest wil ik jullie alvast bedanken voor het lezen van mijn topic en eventueele informatie die jullie geven.

Gr. 5 Vwo Student.

Berichten: 164

Re: Vulcanisatie rubber stuiterbal

Voordat je überhaupt kan vulcaniseren moet je het butadieen/isopreen polymeriseren.