Springen naar inhoud

[scheikunde] Aluminiumoxide met kolomchromatografie

• Log in om te kunnen reageren

Samirka123

Samirka123

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2010 - 17:07

Haai, ik zit met een kleine vraag en ik kom er maar niet uit,

We hebben op school een practicum gedaan waarbij we een mengsel van kaliumpermanganaat en kaliumdichromaat moeten scheiden mbv kolomchromatografie. We gebruiken 2 gram aluminiumoxide daar voegen we het mengsel aan toe en dan voor de eerste en tweede fractie 2 verschillende loopvloeistoffen. De vraag is, waarom mag aluminiumoxide nooit droog staan. De enige antwoord die ik tot nu toe heb is : Als het droog staat komt er lucht tussen (luchtbel), waardoor de vloeistof langs de luchtbel moet, dat duurt langer, waardoor het dus onnauwkeurig wordt. Mijn vraag is, klopt dit?

Groetjes Samira

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2010 - 17:10

Ik dacht dat er "kanaaltjes" konden worden gevormd in de pakking, waardoor u scheiding idd niet gebeurt zoals het zou moeten...

Samirka123

Samirka123

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2010 - 23:30

kanaaltjes? hoe ontstaat die dan? doordat de aluminiumoxide gaat reageren met zwavelzuur/salpeterzuur (dat zijn de 2 loopvloeistoffen)

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2010 - 01:06

Zodra je pakking droog komt te staan komt er inderdaad lucht tussen. Dat zorgt ervoor dat de pakking niet overal gelijk is, waardoor de scheiding scheef en/of niet goed gaat lopen.

Aluminiumoxide zal wel ene geschikte pakking zijn voor deze scheiding; het is verschrikkelijk inert.

Samirka123

Samirka123

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2010 - 13:19

Dankjewel voor de reacties!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures