Springen naar inhoud

onverzadigde vetten

• Log in om te kunnen reageren

jiep

jiep

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2010 - 21:27

Ik zat even te denken, en misschien slaat het helemaal nergens op, maar vraag het me af.
Als je bijvoorbeeld een koolwaterstof hebt met een dubbele koolstof binding(alkeen/alkyn ofzo) en je voegt waterstof toe, vindt er een additie reactie plaats en wordt de koolwaterstof verzadigd.
Misschien dat dit fout beredeneerd is, maar een (enkel of meervoudigd) onverzadigd vet, is ook een lange koolwaterstof keten (welliswaar met glycerol er aan).
En die zou je dus ook kunnen verzadigen met waterstof (right?).
Misschien dat dit weer fout beredeneerd is(omdat je bijvoorbeeld H2 nodig hebt, en geen H+). Maar als je een onverzadigd vet in je maag krijgt (=zuur, =veel H+), vindt er dan niet ook een additie reactie plaats en wordt dit vet verzadigd (en hiermee je maag ook minder zuur).
Hierdoor zou het dus niet uitmaken of je een verzadigd of onverzadigd vet eet, omdat het toch verzadigd in je maag.
Maar misschien dat er meer nodig is dan een beetje zuur om een vet te verzadigen.

Dit vroeg ik me af, en kon niet een veel betere manier vinden om antwoord te krijgen.

alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 mei 2010 - 21:42

Dat is eigenlijk een goeie 8-[. Nooit bij stilgestaan dat er inderdaad op die manier gechloreerde koolwaterstoffen in je maag kunnen ontstaan.

jiep

jiep

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 mei 2010 - 21:51

Ik weet niet precies waar maagzuur uit bestaat (ik dacht zoutzuur, HCl, en enzymen enzo natuurlijk, maar qua zuur).
Dan kan het inderdaad ook reageren met het Chloor. (met allebei toch?)

Is er een verschil tussen een verzadigd vet met bv 1 chloor (rest waterstof) en een verzadigd vet met alleen waterstof? Ja toch?

En denk je dat het dus totaal niet uitmaakt of je verzadigd of onverzadigd vet eet?

Het is inmiddels ook al ontkracht (zijn meerdere studies die uitwijzen) dat verzadigde vetten helemaal niet de kans op hart- en vaatziekte vergroten. bron: http://forum.dutchbo...ziekten-233636/
(staan ook referenties bij)

(even trouwens :P)

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2010 - 01:19

Nee volgens mij zal dit niet gebeuren omdat Cl- actief wordt uitgewisseld tegen HCO3- en volgens mij via een of ander enzym (CFTR?) meegevoerd. Het was in ieder geval een lange ingewikkelde keten, maar of HCl nou zo veel doet met vetten? Ik denk het niet. Een functie van zoutzuur is wel het afbreken van bepaalde voedingsstoffen, maar bij een pH van 2 denk ik dat dit vooral gaat om het denatureren van eiwitten en pepsine activeren. Lipase speelt een belangrijkere rol als het om vetten gaat vermoed ik, ik heb in ieder geval nog nooit gehoord van gechloreerde koolwaterstoffen als metaboliet :P
Als je nou gewoon Cl2 in je maag had kon ik me het chloreren van de dubbele binding nog voorstellen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2010 - 08:17

Hydrogeneren zie ik precies ook zomaar niet gebeuren. Dat gebeurt in de industrie via katalysatoren, dus zou weg gegooid geld zijn als ze het met een beetje protonen konden regelen...

Maar wie weet...

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2010 - 09:20

Zoutzuur (oplossing in water) reageert niet of nauwelijks met onverzadigde verbindingen. Waterstofchloride (gas) daarentegen reageert wel snel. Zoals in deze reactie.

jiep

jiep

• 0 - 25 berichten
  • 11 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 mei 2010 - 10:39

bedankt voor alle reacties en ik ben wel vrij overtuigt dat dit niet gebeurd in je maag, maar nu vraag ik me af: (en dit is volgens mij voor vele onder jullie niet te moeilijk te beantwoorden)
Waarom vindt er geen additiereactie plaats tussen een zuur en een onverzadigdvet?
en wel met bv waterstofgas.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 07:23

Hydrogenering van C=C bindingen in de industrie verlopen m.b.v. een katalysator en hierbij zijn geen geladen intermediairen betrokken.
Zuurgekatalyseerde additiereactie aan onverzadigde vetzuren vinden in het lichaam niet plaats omdat deze via nogal instabiele secundaire carbokationen verlopen. Hierdoor is de reactiebarriere te hoog.
De twee reacties (katalytische hydrogenering en HCl-additie) zijn dus mechanistisch heel verschillend. Verder zou het goed kunnen dat die katalytische hydrogenering heel goed onder veel extremere condities kan plaatsvinden dan in je maag te vinden zijn.

SheldonCooper

SheldonCooper

• >25 berichten
  • 74 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 14:08

Waarom vindt er geen additiereactie plaats tussen een zuur en een onverzadigdvet?
en wel met bv waterstofgas.

Ik weet dit niet zeker, ( en corrigeer me a.u.b. als ik fout zit! ) maar ik was onder de veronderstelling dat er in een zure oplossing ( zoals zoutzuur in je maag ) niet daadwerkelijk H+ ionen aanwezig zijn, omdat het H+ dat onstaat bij het oplossen reageert met water tot H3O+.
Dat zou een reden zijn waardoor het niet reageert met de onverzadigde vetten in je maag.

Nogmaals, ik weet het niet zeker en corrigeer me alstublieft als ik het fout heb.
I'm not crazy; my mother had me tested.

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 16:44

Ik weet dit niet zeker, ( en corrigeer me a.u.b. als ik fout zit! ) maar ik was onder de veronderstelling dat er in een zure oplossing ( zoals zoutzuur in je maag ) niet daadwerkelijk H+ ionen aanwezig zijn, omdat het H+ dat onstaat bij het oplossen reageert met water tot H3O+.
Dat zou een reden zijn waardoor het niet reageert met de onverzadigde vetten in je maag.

Nogmaals, ik weet het niet zeker en corrigeer me alstublieft als ik het fout heb.

Je hebt helemaal gelijk, hoor. "Echt" vrije H+ is erg moeilijk te genereren; in water is het altijd H3O+. Dat wil overigens niet zeggen dat H3O+ geen H+ kan doneren aan andere nucleofielen, zoals in dit geval een C=C binding. Zoals gezegd is het secundaire carbokation dat dan ontstaat echter behoorlijk instabiel en zorgt voor een (te) hoge reactiebarriere.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2010 - 16:56

Maar als er dan een nucleofiel dicht genoeg in de buurt is, zal dat niets uitmaken? Of zal het carbokation niet eens gevormd worden?

molecular

molecular

• >100 berichten
  • 195 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2010 - 07:49

Ik denk dat het carbokation onder deze omstandigheden (i.e., in je maag) niet zal worden gevormd.

Ragbips

Ragbips

• >100 berichten
  • 221 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2010 - 19:09

Ik dacht dat als je een additie van HBr of HCl of iets anders polairs wilde aan een onerzadigd vet, dat dit in aanwezigheid van peroxide moest gebeuren en dat dit anders niet zo spontaan optreedt? Of zit ik nu verkeerd?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures