Oude bekenden van Chemixtry.be?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 3

Oude bekenden van Chemixtry.be?

Beste Chemixtry members, (en misschien dus ook Chemieforum.nl lezers)

Het zou leuk zijn als er misschien nog mensen zijn die mij kennen van het Chemixtry.be forum, mijn naam was daar Carlo, maar omdat die hier al bezet was heb ik gister maar Karlo aangemaakt.

Ook zoek ik iemand waar ik destijds een inkoopaktie mee wilde doen.

Eerlijk gezegd mis ik Chemixtry nog steeds wel heel erg. Je mocht daar wel iets meer over ''verboden onderwerpen'' praten. Maar juist alleen op een professionele manier die je op geen ander forum kan terug vinden.

Op sommige fora wordt er gewoon botweg over gepraat door allerlei vuurwerk of drugs wannabe chemisten, en op dit forum is het weer net iets te veel taboe naar mijn mening. Dat vind ik wel jammer. Maar de uiteindelijke conclusie is wel dat Chemieforum.nl het meest interessant en professioneel is.

Misschien dat Chemixtry ooit nog terug komt... of dat we een lijst kunnen samenstellen van ex Chemixtry leden.

groetjes,

Carlo

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Marjanne: Met dank voor het compliment voor het Chemieforum heb ik je topic toch verplaatst naar een geschikter Forum ;) .</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 654

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

Wat noem jij "verboden onderwerpen"? Het is begrijpelijk dat websites geen kant-en-klare syntheses van allerlei drugs of explosieven willen hebben. Dat trekt vervelende gebruikers en situaties aan. Ik weet nog wel dat rond oud-en-nieuw altijd een buslading k3wls op Chemixtry werd losgelaten.

Ik geloof dat ik w_oute_r op Chemixtry.be heette.

Berichten: 3

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

We gingen inderdaad wat dieper in op de chemie achter pyrotechniek en drugs maar helaas kwamen er ook veel van het type mensen zoals veredelde''croftybommen makers'' die zich groot voor deden, maar die vielen altijd erg snel door de mand. Dat was ook best grappig om te zien hoe de harde kern ze dan afstraften.

Het bleef naar mijn mening toch uiterst professioneel en er werd altijd erg goed op de gevaren gedrukt.

Als iemand hier een vraag stelt over bijv geisomeriseerde heliotropine dan word je al direkt weg gezet als een drugsmaker. Vergeten wordt dat deze duistere kant van chemie (de drugs kant) ook gewoon verdomd interessant kan zijn.

Bedenk je maar eens dat ze in 1912 al mdma gesynthetiseerd hadden, persoonlijk vind ik het zeer boeiend om te zien en te lezen hoe ze dat gedaan hebben en er dan over te praten. Mensen die zoeken hoe het moet hoeven echt niet op het forum hier te gaan rondstruinen alles is zo op een presenteer blaadje te vinden op internet dat weet toch iedereen.

Stel Chemixtry zou terug komen wie zou zich weer aanmelden?

Berichten: 654

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

Tja, het is inderdaad interessante chemie, maar op mijn forum (amateurchemie.nl) probeer ik zulke berichtgeving ook te voorkomen. Praat desnoods over onbekende maar vergelijkbare stoffen, je wil niet dat je forum bovenaan zoekmachines staat als iemand zoekt naar "verboden" stoffen. Zo creëer je een stereotype dat hobbychemie alleen maar om zulke chemie gaat.

Ik zou mij niet aanmelden voor een nieuw forum. De markt is nu verzadigd met sciencemadness, versuchchemie, pyroforum en amateurchemie. Op deze sites kan je ook goed praten over de wat duistere kant van de chemie, maar daar moet verstandig mee worden omgegaan. Als ik een vraag lees over heliotropine en ik zie dat deze stof op een verboden lijst staat, dan is de kans inderdaad groot dat ik het onderwerp sluit of onherkenbaar maak voor zoekmachines.

Ik zie echter geen heil in verborgen forums zoals Chemixtry had. Ik ben altijd voor volledige transparantie. Dat helpt heel goed bij het verantwoorden van de website. Leuke syntheses zoals de synthese van benzeen van Pyrochemistry zijn ook leuk om te laten zien en geven geen vreemde lui op de website.

Berichten: 3

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

dat is waar ja en het meest vervelende is inderdaad dat de chemie ook in een kwaad daglicht komt te staan door bepaalde figuren

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

Wij van Chemieforum.nl hebben ons best vaak afgevraagd wat er nou precies rondom Chemixtry is gebeurd...?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.379

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

Ik heb aanvankelijk ook meegedaan aan de belgische chemixtry.be

Ik vond dit forum even goed als chemieforum.nl. Van een verschil in tolerantie t.a.v. drugs en explosieven heb ik nooit iets gemerkt.

Ik ben het trouwens altijd geheel eens geweest met het zero-tolerance beleid in de beide forums.

Wie over deze onderwerpen werkelijk iets wil leren of begrijpen kan daarvoor ook in de literatuur terecht.

Maar dan moet je wel in staat zijn tot begrijpend lezen zonder de hulp van een docent. Wie hiertoe niet in staat is kan beter overal van afblijven.

In de media zien we dat de belgen t.a.v. drugs strenger zijn dan nederlanders.

Maar t.a.v. explosieven (wapens) denken de belgen weer ruimer dan wij.

Toch denk ik niet dat dit met het verdwijnen van chemixtry te maken heeft.

Misschien zit het in de taalkwestie. Moesten vlamingen en walen vroeger samenwerken in een eentalig forum? Dat kan nooit goed gaan ! Er is nu eenmaal verschil in schrijfwijze tussen stikstof en azote.

Ik zal eens gaan zoeken of er nog een franstalig belgisch chemieforum overgebleven is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

Ik vind het ook erg jammer dat chemixtry zomaar ineens is verdwenen. De gang van zaken rond de plotselinge verdwijning van dat forum was nogal vaag. Toch zie ik nu langzaamaan steeds meer oude bekenden van dat forum binnendruppelen op amateurchemie.nl en dat laatste forum wordt ook steeds meer een vervanging van chemixtry. Zelf ben ik van mening dat met chemieforum en amateurchemie de markt voor hobbychemie in Nederland en Vlaanderen wel ongeveer verzadigd is. De inspanningen versnipperen over nog meer forums lijkt mij juist contraproductief. Het zou wel heel mooi zijn als de informatie en kennis die was opgeslagen in chemixtry weer teruggehaald zou kunnen worden, maar dat zal wel een illusie blijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

Het zou wel heel mooi zijn als de informatie en kennis die was opgeslagen in chemixtry weer teruggehaald zou kunnen worden, maar dat zal wel een illusie blijven.
Je bedoelt dit? Helaas geen posts zichtbaar....

http://web.archive.org/web/*/http://chemixtry.be

Berichten: 1.379

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

Een franstalig forum dat nog het meeste op dit forum lijkt is " Forum Chimie" .

De deelnemers komen uit alle franstalige landen.

Opmerkelijk is dat de deelnemers op hun talenkennis worden bevraagd.

De meesten zijn twee- of drietalig. Naast frans en engels kom je ook arabisch tegen. Maar duits ontbreekt geheel. Nederlands ook.

Misschien kunnen we hieruit de voorzichtige conclusie trekken dat tweetalige belgen voor ons nederlandse forum kiezen.

En, als ze toch voor een frans forum kiezen, hun kennis van het nederlands verzwijgen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2.337

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

Perfect tweetalige belgen zijn een heel kleine fractie van onze populatie.

In belgïe heb je ook alleen maar Nederlandstalige scholen of Franstalige scholen, tweetalig onderwijs bestaat hier niet.

Een tweetalig Belgisch chemieforum kan ik me eigenlijk zelfs niet inbeelden.

Re: Oude bekenden van Chemixtry.be?

Deze misschien: CCFF.be ChemieChimieFLAMEforum.be :twisted:

Reageer