[scheikunde] structuur natrium camphosulf.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

[scheikunde] structuur natrium camphosulf.

hoi,

ik heb mezelf al suf gezocht achter deze structuur. Ik moest vorige week een hoestsiroop maken waar deze component in zit en heb voor m'n verslagje de chemische structuur nodig. Ik heb hier een martindale encyclopedie met alle mogelijke medicijnen maar kan hem niet vinden. Ook op het internet vind ik nergens een structuur.

Ik weet dat het een synthetische wateroplosbare kamfer variant is en dat het expectorerende en decongestieve effecten heeft.

hopelijk kan iemand me helpen


Berichten: 66

Re: [scheikunde] structuur natrium camphosulf.

ik heb met al de informatie die ik had geprobeerd de structuur zelf te tekenen in chemdraw, zou dit kunnen kloppen?

Afbeelding

Berichten: 654

Re: [scheikunde] structuur natrium camphosulf.

Google zegt:

Afbeelding (klein plaatje)

Zo te zien klopt dat dus ongeveer.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] structuur natrium camphosulf.

Nee het klopt niet.

Bij jou staat de waterstof achter het vlak aangegeven. Dat kan in de realiteit niet omdat je met die brug en die waterstof naar achter nooit een tetraëder kan vormen. Als de andere kant van de brug al een tetraëder is gevormd met die methylsulfonaat.

Dat google plaatje lijkt me al helemaal niet te kloppen.

Berichten: 654

Re: [scheikunde] structuur natrium camphosulf.

Het zou helpen als je zou zeggen hoe het dan wel moet. ;) Het plaatje van tek-zotic klopt als de stereobindingen precies andersom worden getekend (daar bedoel ik dus de dikke binding bij de waterstof, de gestippelde bij het sulfonaat.

Het plaatje van google klopt wel, maar is wat gedraaid getekend ten opzichte van de tekening van tek-zotic. Het keton is wat weggevallen.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] structuur natrium camphosulf.

Hoe het volgens mij moet is het plaatje van tek-zotic maar met de waterstof naar voor ipv naar achter.

Je hebt gelijk, het plaatje van google is wel correct maar het duid geen stereochemie aan en daar ligt nu net het probleem denk ik.

Berichten: 654

Re: [scheikunde] structuur natrium camphosulf.

Ja, het waterstof moet inderdaad naar voren, maar dat doet-ie vanzelf al. Je kan hem niet anders tekenen dan naar voren staand, zoals je zelf al aanhaalde. Dat geldt vanzelfsprekend ook voor de methyleensulfonaat-groep, die kan alleen naar achteren wijzen.

Reageer