Springen naar inhoud

[scheikunde] Verschillende vragen over K₂Cr₂O₇ en KMnO₄

• Log in om te kunnen reageren

Samirka123

Samirka123

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2010 - 16:48

haai, ik heb nog een paar vraagjes als vervolg van mijn vorige vraag. Ik ben deze vraag tegen gekomen:1) In welk soort reacties kom je beide stoffen (K₂Cr₂O₇ en KMnO₄) vaak tegen?

Als eerste had ik de redoxreactie gevonden, aangezuurde kaliumdichromaat met een overmaat kaliumjodide en Kaliumpermanganaat oplossing met een oplossing van tin(II) chloride.
Maar verder kon ik niks vinden, is dat wel correct, want een zuurbase-reactie lijkt me niet echt logisch.

2) Denk je dat kolomchromatografie in eerste instantie bedoeld is om een kwalitatieve of een kwantitatieve analyse uit te voeren?

kwantitatieve analyse
Chemische analyse die als doel heeft om de hoeveelheden te bepalen van de substanties waaruit een stukje materiaal bestaat.
kwalitatieve analyse
Chemische analyse die als doel heeft om de aard van de chemische bestanddelen van een materiaal te onderzoeken.

We hadden een practicum waar we een mengsel van K₂Cr₂O₇ en KMnO₄ moesten scheiden mbv kolomchromatografie , ik denk dat het kwalitatieve analyse is, omdat we niet gingen meten hoeveel eruit kwam. Het enige wat we deden was kijken wŠt eruit kwam, het eerste wat eruit kwam was KMnO₄ en daarna K₂Cr₂O₇. Deze conclusie mag ik toch trekken?

3) de laatste vraag, waarom moeten er 2 loopvloeistoffen gebruikt worden?

De K2Cr2O7 hecht sterker aan het aluminiumoxide dan de KMNO4. Door te elueren met salpeterzuur (Ī1 molair) kan je de KMNO4 van de kolom halen, en om de K2Cr2O7 van de kolom te halen moet je spoelen met zwavelzuur (Ī1 molair). Is dit antwoord correct?

Ik hoop dat ik voldoende geÔnformeerd heb en ik hoop dat mijn vragen beantwoord kunnen worden.

Groetjes Samira

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tek-zotic

tek-zotic

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2010 - 22:58

vraag 1: beide stoffen worden volgens mij veel in titraties gebruikt
vraag2 : zeker en vast kwalitatieve analyse, je kan met een kolomchromatografie nooit een kwantitatieve bepaling doen. Kolomchromatografie wordt in labo's vooral gebruikt om uit te zuiveren en niet om hoeveelheden te bepalen.
vraag 3: worden deze 2 loopvloeistoffen samen in een mengsel toegediend? of appart? en waar komt je alluminiumoxide ineens vandaan? kan je iets meer info over je chromatogradfie geven?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 mei 2010 - 00:32

Aluminiumoxide zal de kolompakking zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures