Springen naar inhoud

Zout water

• Log in om te kunnen reageren

kdk

kdk

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2010 - 20:44

Hallo,

Wij zijn momenteel bezig met een afstudeerproject. We meten hierbij o.a. de geleidbaarheid van water in Siemens. We hebben al heel wat gegevens, maar we weten alleen niet vanaf welk gehalte water zout, zoet of brak genoemd mag worden. We zijn van huis uit ook geen scheikundigen, maar biologen, dus we hopen dat iemand ons hier mee kan helpen!

Alvast erg bedankt,

groetjes,
kdk

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2010 - 20:47

Wiki:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brakwater

Indeling water op grond van het zoutgehalte in delen per duizend.
Zoetwater < 0,5
Brakwater 0,5 - 35
Zilt water 35 - 50
Pekel > 50

Ik zou niet weten waar ze die informatie vandaan hebben. Ik raad je aan om contact op te zoeken met een bedrijf dat aan bodem-/zeewateronderzoek doet.

Veranderd door wouterman, 09 mei 2010 - 20:49

kdk

kdk

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 12:33

Hallo,

Bedankt voor de snelle reactie. We komen hier een stuk verder mee.Toch is het 1 en ander nog niet duidelijk voor ons. Kunt u ons misschien meer vertellen over de metingen die we hebben gedaan?
Een kleine selectie:
- 0,02700 Siemens
- 0,01900 Siemens
- 0,00330 Siemens
- 0,00052 Siemens

Is dit allemaal zout of zoet? Waar ligt de scheiding?

Alvast hartelijk dank.

kdk

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 13:25

Je zult je waarden van geleidbaarheid nog even moeten omrekenen naar het zoutgehalte op basis van deze standaard:

Water met een zoutgehalte van 3,5% (= 35 promille of delen per duizend)
heeft een geleidbaarheid van 42 mS per cm bij 15C (meestal gebruik je een cuvet met een weglengte van 1 cm, dus dan is het 0,042 Siemens of 42 mS)

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2010 - 13:26

Ik weet niet of e.e.a. verband houdt, eigenlijk. Zeewater zal best een hogere geleiding hebben, maar water met een hogere geleiding hoeft niet per s zout te zijn. Als ik hele scheppen suiker in een litertje water ga gooien, dan zal de geleidbaarheid stijgen. Het water wordt er echter geen spatje zouter van.

Misschien is de volgende pagina ook interessant voor je: http://www.kayelaby..../2_7/2_7_9.html (gevonden via de Engelstalige wikipedia http://en.wikipedia...._conductivity):
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 13:48

Is het echt zo dat als je suiker oplost in water dat dan de geleiding toeneemt? Het lijkt mij niet. Voor geleiding heb je ionen nodig en oplossen van suiker voegt geen ionen toe. Zouten, sterke zuren en sterke basen introduceren ionen in het water en maken het dus meer geleidend. Ook zwakke zuren en zwakke basen doen dat, zij het in (veel) mindere mate.

Raspoetin

Raspoetin

• >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 10 mei 2010 - 14:31

Suiker is misschien een verkeerd voorbeeld, maar als er bijvoorbeeld CO2 oplost?
Uit de United States Pharmacopoeia:

Some gases, most notable carbon dioxide, readily dissolve in water and interact to form ions, which predictably affect conductivity as well as pH.

Wat ik bedoel te zeggen is dat men aan alleen de geleidbaarheid niet kan bepalen of het hier zout water betreft.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 17:45

Met die laatste opmerking ben ik het wel eens, alleen ik vond je voorbeeld van suiker niet zo best. Oplossen van CO2 valt onder de klasse van zwakke zuren (vorming van koolzuur en vervolgens afsplitsen tot proton en bicarbonaat ion). Zo is een oplossing van SO2 van de zelfde concentratie nog veel sterker geleidend dan een oplossing van CO2.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures