Springen naar inhoud

Citroenzuur meten spa citroen

• Log in om te kunnen reageren

Caspar200

Caspar200

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 08:45

Hallo,

We moeten voor school het citroenzuur gehalte meten in spa citroen, nu heb ik al een topic van iemand anders met deze vraag gelezen: link
Door dit gelezen te hebben weet ik inderdaad hoe ik het koolzuur moet verwijderen uit spa citroen, alleen heb ik niet kunnen vinden hoe ik dan uiteindelijk het citroenzuur gehalte kan meten van deze vloeistof.
Kan iemand me hier bij helpen?

Alvast bedankt
Caspar

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

dms

dms

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 12:06

Ontgassen doe ik op school altijd door het monster in een ultrasoonbad te zetten.

Ik weet niet zeker of citroenzuur het enige zuur is in spa, maar als dit het geval is kan je geloof ik gewoon een zuur-base titratie doen met natronloog en fenolftale´ne. Succes ermee!!

Groetjes,
Denise

ajonker

ajonker

• >250 berichten
  • 306 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 mei 2010 - 12:24

In spa citroen zitten meer zuren dan alleen citroenzuur; er zit o.a. ook ascorbinezuur (vitamine C) in, maar volgens mij geen fosforzuur (dat zit volgens mij alleen in cola)

Bekijk ook het antwoord op deze site:

http://www.wetenscha...693&mode=linear

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 mei 2010 - 13:18

Als je dit doet, moet je er dus inderdaad bijzetten dat je aanneemt dat al het gevonden zuur citroenzuur is. En dan netjes de nota dat je weet dat er wel degelijk andere zuren inzitten zoals het al genoemde vitamine C, of er een schepje bovenop doen en die ook meteen bepalen. :P

Veranderd door Fuzzwood, 10 mei 2010 - 13:19

Caspar200

Caspar200

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2010 - 12:51

bedankt voor alle antwoorden.

wij hebben het nu dus gedaan d.m.v. schudden. aangezien dit de lerares dit als enige oplossing zag ( ultrasoon trilbad was helaas niet mogelijk).

iemand enig idee om te berekenen via een tritratie wat de (er vanuit gaand dat dus alleen citroenzuur is idd) zuurgraad is? zelf denken we om er een base aan toe te voegen. Is dit een goed idee? Of zijn er betere manieren (die uit simpele methodes bestaan, en de gemiddelde school ook in beschikking heeft).

bvd, Caspar.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 26 mei 2010 - 13:31

Zuurgraad is de pH, gewoon een pH meter gebruiken. ;)
Zuurgehalte kijk eens op de link van ajonker.

Veranderd door Gerard, 26 mei 2010 - 13:31

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 mei 2010 - 14:59

bedankt voor alle antwoorden.

wij hebben het nu dus gedaan d.m.v. schudden. aangezien dit de lerares dit als enige oplossing zag ( ultrasoon trilbad was helaas niet mogelijk).

iemand enig idee om te berekenen via een tritratie wat de (er vanuit gaand dat dus alleen citroenzuur is idd) zuurgraad is? zelf denken we om er een base aan toe te voegen. Is dit een goed idee? Of zijn er betere manieren (die uit simpele methodes bestaan, en de gemiddelde school ook in beschikking heeft).

bvd, Caspar.

Jullie hebben toch wel een waterstraalpomp daar? Dat + een grote roervlo op de bodem haalt alle CO2 er wel uit.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures