Butaan kachel en vocht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Butaan kachel en vocht

In Spanje wordt in de winter binnenshuis nog veelvuldig gebruik gemaakt van open gaskachels met butaan. Het zijn kastjes op wieltjes met en een fles er in en een brander die meestal een keramisch element verwarmen voor de stralings warmte. Omdat deze kachels geen afvoer hebben, komt er veel vocht (H2O) bij vrij.

Hoeveel heb ik proberen te berekenen, maar ondanks mijn Binas kwam ik er niet uit...

De reactie is volgens mij:

2C4H10 + 13O2 ==> 10H2O + 8CO2

Mijn vraag is:

- Hoeveel liter water komt er vrij bij de optimale verbranding van een liter vloeibaar butaan uit een gasfles?

Mijn broer in Spanje denkt dat zijn vochtplekken sinds de koude winter door een lekkage komen, maar ik denk dat het vocht door het stoken op butagas de oorzaak is. Er komt immers veel vocht vrij bij de verbranding van butaan?

Dank voor jullie antwoord!

De kachels zien er ongeveer zo uit:

Afbeelding

Berichten: 180

Re: Butaan kachel en vocht

dichtheid van (vloeibaar) butaan is 0.6 g/ml

dus je hebt 600g butaan in een liter.

het molgewicht van butaan is 58.12g/mol

600/mw=600/58.12=10.32mol butaan in een liter

reactievergelijking lijkt mij zo te kloppen en dan kom ik op (2 mol wordt 10 mol water, dus maal 5) 51.61mol water

en dat komt dan weer neer op 929.82ml (molgewicht van water is 18.015g/mol)

Berichten: 3.145

Re: Butaan kachel en vocht

Dit klopt wel ongeveer. Dus, verbranding van een liter butaan levert je dus ook ongeveer een liter water op. Uiteraard komt dit in dampvorm vrij en niet als vloeistof, maar er kan wel flink wat van dat water condenseren op (koude) muren, glas en gebruiksvoorwerpen. Al met al lijkt het mij geen gezonde bedoening, tenzij er goed wordt geventileerd, maar dan zit je weer met veel warmteverlies.

Daarnaast heb je nog het risico op onvolledige verbranding met risico op vorming van koolmonoxide, maar ook deels verbrande koolwaterstoffen (formaldehyde is een mogelijk product).

Berichten: 2

Re: Butaan kachel en vocht

@kippenborst

&

@woelen:

Hartelijk dank voor jullie snelle en duidelijke reactie!

De eventuele vorming van formaldehyde zou toch juist schimmelvorming moeten tegengaan? ;-)

Ventileren is in de oude huizen in Spanje geen probleem: je moet bijna eerder opletten dat de gasvlam onder je pan op het fornuis niet uitwaait...

Enfin, dank!

Reageer