Springen naar inhoud

Lumiscentie in planten

• Log in om te kunnen reageren

Tiberium

Tiberium

• >25 berichten
  • 62 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 mei 2010 - 23:02

Hallo dames en heren,

Als hobbyprojectje wil ik graag in de bioluminiscentie uit de 'avatar'-flora gaan simuleren. (Plaatje) Ik heb al wat gezocht hierover, maar bioluminiscentie in planten komt niet voor. (Op een paar genetisch gemanipuleerde tabaksplanten en orchideeën na, en dat is absoluut een stap te ver).

Daarom dacht ik als alternatief om fluorescentie toe te passen, en ben ik nu op zoek naar planten die van nature fluorescent zijn. (bij licht van een golflengte met 370 nm, of 'gewoon' black light licht). Bijkomend lijkt het me leuk om van nature niet fluorescente planten te 'kleuren' met een fluorescente kleurstof, zoals fluoresceine. Deze kleurstof wil ik mengen met het water waarmee ik de planten voed, zodat deze stoffen uiteindelijk in de plant zelf trekken.

Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die hier al eens mee hebben ge-experimenteerd, of meer (makkelijk verkrijgbare) non-toxische fluorescente kleurstoffen kennen, die ik kan gebruiken. Ook ben ik benieuwd naar een goede mengverhouding van fluoresceine en water die ik kan gebruiken. Als eerste testsubjecten wil ik een witte rozen gebruiken, zodat goed te zien is de kleurstof daadwerkelijk de plant intrekt, en daarna wil ik het mogelijk verder gaan uitbouwen.

Alvast bedankt! :)

(ps. omdat dit niet echt chemiegerelateerd onderwerp is heb ik het topic in de chillout geplaatst)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 12 mei 2010 - 06:24

Grappig idee :)
Niet dat ik ervaring met dit soort stoffen in de plantenwereld heb, maar je idee moet lukken denk ik.

Ik zou een oplossing van fluoresceine in water gebruiken, zodanig geconcentreerd, dat je de vloeistof zelf ook kan zien fluoresceren onder de juiste lamp.
Vervolgens je rozen een dagje van dit water laten 'drinken' en dan bekijken of ze inderdaad oplichten.

(we verwachten wel foto's voor en na natuurlijk ;) )
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

R.Dirrix

R.Dirrix

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2010 - 13:42

Hallo,

Grappig dat jij het hebt over luminescentie. Ik zelf heb al een aantal succesvol fluorescerende niet giftige drankjes gemaakt. De gebruikte kleurstoffen mag ik je helaas niet geven maar er zijn zat non toxische kleurstoffen die licht geven onder blacklight, of in het zonlicht. Gewoon even goed googlen;)

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 november 2010 - 14:17

Kinine doet het ook erg goed onder een UVlamp en kan nauwelijks kwaad (zit oa. in tonic)

Veranderd door wouterman, 07 november 2010 - 14:17

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures