DNA uit sigarettenpeuk

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2

DNA uit sigarettenpeuk

Hey!


Voor mijn eindwerk moest ik dus uit verschillende voorwerpen DNA isoleren.

De meeste stalen gaven een mooi resultaat behalve de sigarettenpeuken.

Heeft er iemand enig idee hoe dit kan?


alvast bedankt!

Berichten: 83

Re: DNA uit sigarettenpeuk

Mag ik dan eerst vragen hoe je nu het DNA probeert uit de sigarettenpeuken probeert te isoleren?

Berichten: 2

Re: DNA uit sigarettenpeuk

Met behulp van een aangekochte DNA extractiekit

Berichten: 83

Re: DNA uit sigarettenpeuk

Dan weet ik nog niet echt veel.

Welke kit gebruik je?


Normaal gesproken moet het toch wel lukken om er DNA uit te isoleren.


Misschien zat er geen, of te weinig speeksel op de sigaret?


Ik doe er ook maar een voorschrift bij van een bepaalde kit waarmee je DNA uit sigarettenpeuken kan halen. Dan kun je die vergelijken met jouw methode.


link

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: DNA uit sigarettenpeuk

shirley schreef: Hey!


Voor mijn eindwerk moest ik dus uit verschillende voorwerpen DNA isoleren.

De meeste stalen gaven een mooi resultaat behalve de sigarettenpeuken.

Heeft er iemand enig idee hoe dit kan?


alvast bedankt!
Zeker weet ik het niet, want je geeft wel erg weinig info als je een serieuze vraag stelt (ja, dit is een opmerking die belangrijk is als je verder wetenschappelijk wil ontwikkelen).


Daarom kan ik ook maar gaan gissen. Een sigarettenpeuk heeft een filter, met daarrond een papieren omhulsel. Papier gaat niet alleen absorberen maar aan de buitenkant is het ook heel erg vergankelijk door die absorbtie. Het achterste stuk krijgt niet zo warm en dus zou het speeksel normaal wel moeten werken.


Maar je zuigt nu eenmaal aan een sigaret en je blaast er niet op. Dat is hier van belang al. Bovendien is het geen speeksel uit de mond, maar zijn het je lippen die de filter aanraken + je vingers die heel erg droog zijn langs de zijkanten.


Je lippen zijn ook van nature droger en als het vrouwen zijn die roken moet je nog eens rekening houden met labello, lipstick en meer.


Eigenlijk zou je zelf eens moeten nagaan hoe de DNA-test in kwestie werkt en op wat juist test en welke onderdelen.


Het belangrijkste aan speeksel dat je trouwens moet onthouden is dat het eigenlijk een katalysator is en zelf niet deelneemt aan processen.


Mijn schoolvoorbeeld dat je moet doen nadenken hierover is volgende:


Neem een glas water met zetmelen: Het zal vrij onbeperkt houdbaar blijven zonder enige reacties.

Spuug in het glas: al binnen een etmaal zullen de zetmelen zich omzetten in suikers.


DNA heeft dus niet met het speeksel alleen maar met weefsel te maken van onszelf en de nucleïnezuren (Rna & Dna).


'mooi resultaat behalve de sigarettenpeuken'. Welk resultaat geven de peuken eigenlijk? Of geven ze GEEN resultaat. Zijn er waarden, zijn het menselijke of levensloze resultaten? Geven ze ptaleïne op of iets anders of is het gewoon zo'n goedkoop onderzoek Yes or No?
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Reageer