[scheikunde] inwerkende krachten en rotable bonds

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 66

[scheikunde] inwerkende krachten en rotable bonds

ik zit nog steeds met mijn taak bezig en ben nu bij iets uitgekomen wat ik niet goed begrijp. wat ik nu getekend heb ( in chemdraw ) ziet er zo uit:

Afbeelding

mijn eerste vraag: We moeten het aantal rotable bonds vermelden in onze taak, nu heb ik deze zelf bepaald en kom ik bij 1 uit ( de binding tussen de N en de eerste C van de propyleen zijketen ) nu ben ik bij het opzoeken van bepaalde informatie over mijn molecule ( naloxone ) op 2 sites tegengekomen dat er 2 rotable bonds zijn. wat zou de 2de dan zijn?

mijn 2de vraag: is deze vorm van de molecule juist bij pH7,4??

de pKa van de N bedraagt 7,84 en deze fungeert als base => komt geprotoneerd voor

de pKa van de fenol bedraagt 10,07 en deze fungeert als zuur => komt neutraal voor

de pKa van de OH ( die uit het vlak steekt ) bedraagt 13,58 en deze fungeert als zuur => komt neutraal voor (van deze laatste ben ik het minst zeker, ik twijfel of hij niet als base fungeert)

mijn 3de vraag: zijn de krachten die werken juist getekend ( HBA, HBD, ionisch en VDW ) van de waterstofbruggen en de ionische krachten ben ik redelijk zeker maar ik vraag me af of de vanderwaals enkel bij de 2 die ik tekende werken of ook bij de andere ringen.

ik hoop dat jullie mijn twijfels kunnen wegnemen

Berichten: 66

Re: [scheikunde] inwerkende krachten en rotable bonds

vraag 1 heb ik ondertussen denk ik al, ik had het in m'n cursus een klein beetje fout begrepen, volgens mij draait de binding tussen de eerste en de 2de C van de propyleen zijketen ook

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] inwerkende krachten en rotable bonds

Ziet er goed uit. Je ionizatie schema is zeker weten 100% goed

Ik neem aan dat HBA = Hydrogen bond acceptor en HBD = Hydrogen bond Donor? Ook dat ziet er goed uit.

VDW = van der waal? Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik denk dat je pas over een van der waals kracht kan spreken als er een 2e molecuul getekend is. Maargoed je zou een case voor jouw uitleg kunnen maken ook, dit hangt een beetje af je les materiaal en het antwoord dat van je verwacht wordt.

Berichten: 66

Re: [scheikunde] inwerkende krachten en rotable bonds

Napoleon1981 schreef: Ziet er goed uit. Je ionizatie schema is zeker weten 100% goed

Ik neem aan dat HBA = Hydrogen bond acceptor en HBD = Hydrogen bond Donor? Ook dat ziet er goed uit.

VDW = van der waal? Ik ben het hier niet helemaal mee eens. Ik denk dat je pas over een van der waals kracht kan spreken als er een 2e molecuul getekend is. Maargoed je zou een case voor jouw uitleg kunnen maken ook, dit hangt een beetje af je les materiaal en het antwoord dat van je verwacht wordt.
ja HBA en HBD zijn H-bond donor en acceptor, die vanderwaals krachte waren in onze oefeningen ook zonder dat er andere moleculen bijgetekend waren, het gaat om de plaatsten waar er eventueel zouden inwerken ( dus dacht ik aan eindstandige methyl en aromatische 6 ring )

alvast bedankt, ben blij dat m'n ionisatie al goed is :D

Reageer