Springen naar inhoud

Massaspectroscopie

• Log in om te kunnen reageren

mtlb

mtlb

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 mei 2010 - 20:08

Hallo,

Ik heb een vraag in verband met het massaspectrum van 2-methyl-2-buteen. De grootste massa ligt bij een m/z van 70 en daarvan zal je radicalen afsplitsen. Maar hiervoor moet ik eerst 2-methyl-2-buteen beschieten met een elektron zodat:
M + e- --> M+. + 2e-

Bij welk koolstofatoom zal deze positieve lading nu juist terecht komen in mijn molecule? Hoort deze bij een koolstofatoom van de methylgroep of moet ik de dubbele binding splitsen?

Alvast bedankt voor het antwoord!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 05:51

Je verwijdert een elektron. Je zult dus een elektron uit de dubbele binding verwijderen en daar een radicaal ongepaard electron voor terug krijgen in combinatie met een kation. De vraag is nu wat is het meest logische, vormt het carbocation zich op het meest gesubstitueerde koolstof atoom of niet. Ik zou hiervoor gewoon de regels van markovnikov toepassen en de positieve lading tekenen op het meest gesubstitueerde koolstof atoom.

mtlb

mtlb

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 10:55

Dank je voor het antwoord.

Maar in je massaspectrum heb je dan de typische massa's van 55, 41, 29. Voor de massa van 55 splits je een CH3-groep af. Is dat dan de methylgroep van positie 4 waar het radicaal zich bevindt? Ik heb op dit forum nog een topic gevonden waar ongeveer hetzelfde wordt gevraagd, maar waar de dubbele binding niet eerst gesplitst wordt. (http://www.chemiefor...?showtopic=6923)
Is dit dan fout? En hoe kom ik dan aan de massa's van 41 en 29? Splits je dan C2H5-groep af?

bteunissen

bteunissen

• >1k berichten
  • 1122 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 13:53

Ik denk van wel. De ethylgroep splitst af resulterend in een ethyl en een propyl groep met respectievelijk massa 29 en 41 (samen 70).

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2010 - 20:21

Dank je voor het antwoord.

Maar in je massaspectrum heb je dan de typische massa's van 55, 41, 29. Voor de massa van 55 splits je een CH3-groep af. Is dat dan de methylgroep van positie 4 waar het radicaal zich bevindt? Ik heb op dit forum nog een topic gevonden waar ongeveer hetzelfde wordt gevraagd, maar waar de dubbele binding niet eerst gesplitst wordt. (http://www.chemiefor...?showtopic=6923)
Is dit dan fout? En hoe kom ik dan aan de massa's van 41 en 29? Splits je dan C2H5-groep af?

Je gedachte patroon is fout.

Je zult eerst een electron verwijderen en een intermediair vormen. Dit intermediair is niet stabiel en zal uit een gaan vallen (homolytische en heterolytische bond cleavage). Waarom is het molecuul niet stabiel? Ladingen en radiacalen zijn niet stabiel, maar de positie van deze ladingen en radiacalen zal voornamelijk dicteren welke producten je gaat zien.

Het is een multi-stap procedure.
edit: en de structuren die getekend zijn in het andere topic zijn het gevolg van omleggingen die in het molecuul plaats hebben gevonden NA ionizatie.

Veranderd door Napoleon1981, 14 mei 2010 - 20:22

mtlb

mtlb

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2010 - 10:54

Dank je wel voor jullie antwoorden!

Ik denk dat ik het ongeveer snap. Ik heb in de ionisatie eerst een elektron verwijderd en dan mijn intermediair gesplitst. Zo kwam ik dan uiteindelijk uit bij het molecule uit de andere topic met een massa van 55.

Maar ik snap nog niet zo goed hoe je aan de massa's van 41 en 27 komt. In heb nog geprobeerd om het molecule op andere plaatsen te splitsen, en zo bijvoorbeeld een ethylgroep af te splitsen, maar het lukt niet zo goed.

mtlb

mtlb

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 10:31

Ik wil jullie eerst al erg hard bedanken voor jullie reacties.
Zouden jullie echter nog eens naar mijn vraag kunnen kijken, want ik moet mijn project morgen voorstellen en ik heb nog steeds het antwoord op mijn vraag niet gevonden?

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 10:42

Zoals al gezegd (hetzij niet expliciet), maar op koolstof "2".

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 10:45

Ik denk van wel. De ethylgroep splitst af resulterend in een ethyl en een propyl groep met respectievelijk massa 29 en 41 (samen 70).

Ik denk dat het antwoord hier reeds gegeven is...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures