Bioanalyse van een MTX FA nanoparticle

Moderator: Astro

Reageer
Berichten: 2.399

Bioanalyse van een MTX FA nanoparticle

http://www.springerlink.com/content/20671466l7468307/


Recente publicatie van mij over de analyse van een nanoparticle. Aan de nanoparticle kern zijn foliumzuur en methotrexaat gekoppeld. Methotrexaat is een ouderwets antikanker medicijn. Door de koppeling van foliumzuur en methotrexaat moet het antikanker medicijn "gestuurd" worden naar de over expressed foliumzuur receptoren op kanker cellen, en op deze manier wordt de effectiviteit verhoogd en bijwerkingen verminderd. Het medicijn is al enige tijd in ontwikkeling en naar mijn mening een van de meest veel belovende nanoparticles die in ontwikkeling zijn.


Deze publicatie is denk ik interessant voor mensen die wat meer over nanoparticles willen weten (volg de referenties) of als je geinteresseerd bent in de analytische chemie en karakterisering van deze nanoparticles. Naar mijn weten is dit de eerste keer dat er een kwantitatief assay voor dit type moleculen is ontwikkeld in een biologische matrix en er wordt een interessant concept besproken.


Het zou leuk zijn als we een discussie op gang kunnen brengen over nanoparticles in de pharmaceutische industrie, geloof je er in, geloof je er niet in? etc.


Leon

Berichten: 2.337

Re: Bioanalyse van een MTX FA nanoparticle

Proficiat met je publicatie in een toch wel gerenommeerd tijdschrift.


Ik ben niet zo thuis in de wetenschap van nanodeeltjes maar ik kende de techniek van het sturen van medicijnen naar kankercellen. Het is leuk om daar eindelijk eens een goed voorbeeld van te zien.


Laat zeker weten hoe de verdere ontwikkeling verloopt. :lol:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bioanalyse van een MTX FA nanoparticle

Mooie publicatie :) gefeliciteerd!

Ik heb nog geen gelegenheid gehad om er rustig door te lezen, maar als ik de kans heb ga ik dat wel doen. Lijkt me interessant.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bioanalyse van een MTX FA nanoparticle

van mij mag hier een slotje op.
Alle posts van Logocom + reacties daarop verwijderd vanwege offtopic en topicbashing. Logocom is ingelicht, voorgelicht en in dit topic monddicht.


Dan kan er weer serieus en op niveau gediscussieerd worden.


En ik ben dus wel geinteresseerd in bepaalde details.


Napoleon, mijn instelling biedt ook geen full text, dus ik moet het in eerste instantie met het abstract doen. De bibliotheek is hier traag, dus ik moet nog zien wanneer ik de copy krijg.


Kun je vertellen hoe de in vitro en in vivo in jouw geval waren opgezet?

Heb je cellijnen gebruikt, of een muismodel o.i.d.?

Wat is het formaat van je nanoparticles?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: Bioanalyse van een MTX FA nanoparticle

Ik realiseer me nu dat die zin in het abstract iets verkeerds suggereerd. Ik heb geen in-vivo en in-vitro experimenten gedaan. Dit journal wilde een snelle introdcutie in het abstract, wat ik probeerde aan te geven was dat er een bioanalytische methode ontwikkeld diende te worden na veel belovende in-vivo en vitro testen. Ik heb dus alleen een plasma analyse methode ontwikkeld, maar wel een speciale combinatie van technieken.


De nanoparticle core is ongeveer 37000 dalton. De grootte ligt ergens in de buurt van moleculen als hemoglobine, of de dikte van bijvoorbeeld een lipid bilayer.


Ik had vandaag wat computer problemen, als ik alles weer terug gezet heb, zal ik je wel even wat emailen :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Bioanalyse van een MTX FA nanoparticle

:)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer