Springen naar inhoud

Conductometrische toepassingen

• Log in om te kunnen reageren

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 mei 2010 - 11:42

Heb twee "vraagstukken"(ttz het waren eens examen vragen) rond conductometrie:

Om de hoeveelheid CO2 in een gasstroom te bepalen, wordt gas door een supsensie van BaCO3 geleid.
- Wat gebeurt er? (+reactieverloop)

Heb eigenlijk geen idee welke reactie zich zou moeten voordoen...

gegeven: Ka (water) = = (H+)(OH-) / (H2O) , lambda H+ en OH-
Bereken de specifieke geleidbaarheid

Heb een vermoeden maar weet niet of het correct is. Wat ik denk is als volgt:

κ = λ C/1000 = λi √(1,8.10-6*(H2O))/1000

Dan moet enkel die (H2O) berekend worden... en kappa uitrekenen voor de twee geioniseede species.

Kan dit kloppen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 mei 2010 - 15:44

Ronnie, bij je eerste vraag denk ik aan kalkwater dat we maken door CO2 door calciumhoudend water te leiden. Als je doorgaat met gas doorleiden verdwijnt het (kalk)neerslag weer door waterstofcarbonaat vorming.
Zou dit ook kunnen gebeuren met bariumhoudend water? Zoek eens wat op in een tabel met oplosbaarheidsprodukten en kom met een gemotiveerd antwoord.

Je tweede vraag betreft het specifiek geleidingsvermogen van volkomen zuiver water met alleen geleiding door H+ en OH- ionen
Ik bereken dan het specifiek geleidingsvermogen (kappa) als volgt:
kappa = 350 maal 55.5 . !0-7 / 1000 + 198 maal 55.5 . 10-7 /1000. Eenheid: ohm-1. cm-1

Hieruit komt ongeveer 6 . 10-6

Dit antwoord lijkt mij redelijk. Want ik herinner mij het maken van gedestilleerd water of demiwater. Als je daarbij een geleidingsvermogen haalde van de orde van 10-5 was de kwaliteit van het water goed. Je zit dan met het geleidingsvermogen vlak boven de theoretische waarde van water.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2010 - 12:51

Ronnie, bij je eerste vraag denk ik aan kalkwater dat we maken door CO2 door calciumhoudend water te leiden. Als je doorgaat met gas doorleiden verdwijnt het (kalk)neerslag weer door waterstofcarbonaat vorming.
Zou dit ook kunnen gebeuren met bariumhoudend water? Zoek eens wat op in een tabel met oplosbaarheidsprodukten en kom met een gemotiveerd antwoord.

Sorry dat het zolang heeft geduurd voor ik hier nog eens naar kijk, maar had ondertussen wat andere examens aan mijn hoofd.
Ik vind niet direct de oplosbaarheidsproducten van Bariumbicarbonaat. Maar stel dat er effectief bicarbonaat wordt gevormd. Is dit dan stoichiometrisch bruikbaar om de CO2 concentratie hier uit af te leiden?

Tweede vraagje is opgelost overgens

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures