koolstofdioxie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

koolstofdioxie

Dranken zoals bier,spuitwater en limonade bevatten koolstofdioxide. dit gas wordt onder een druk van 2 bar opgelost.

a. waarom moet de fles voor zo een drank sterk zijn?

-- mijn antwoord: Omdat ander de kans ontstaat dat de fles zou openbarsten door de te hoge druk van koolstofdioxide

b. wat gebeurt er als je de stop van zo een fles openschroeft?

-- mijn antwoord: als je de fles openschroeft ontsnapt er een beetje koolstofdioxide

c. Wat kan je daaruit besluiten

-- Ik heb geen idee, kan iemand mij helpen?

we zijn bezig met gasvormende reacties dus het zal waarschijnlijk daar iets mee te maken hebben

alvast bedankt ;)

Berichten: 723

Re: koolstofdioxie

Je eerste antwoord is uiteraard juist. In een fles cola kan de druk oplopen tot 10 bar (als ze in de zomer in een warme auto ligt bvb). Geloof dat de flessen iets van een 14 bar kunnen verdragen.

De opslobaarheid van gassen wordt meestal beschreven via de wet van Henry, die zegt dat de oplosbaarheid van een gas evenredig is met de (partieel)druk. Door die fles open te doen verlaagd de druk en dus ook de partieel druk, waardoor er CO2 verdampt, hierdoor daalt wederom de partieeldruk en je hebt een soort cascade reactie.

Ik denk dat je de antwoorden op die tweede en derde vraag vanuit dit standpunt moet gaan verklaren.

Berichten: 74

Re: koolstofdioxie

Koolzuur bestaat alleen in opgeloste vorm, namenlijk H2CO3 (aq).

Het word in frisdrank gestopt door middel van CO2 te leiden door water. Maar i.p.v. dat het koolzuur volledig oplost in het water, stelt er zich een dynamisch evenwicht in tussen, aan de ene kant het koolzuur, en aan de andere kant water en koolstofdioxide.

Als de de fles openmaakt, verliest het zijn druk, en is het koolstofdioxide minder goed oplosbaar. Daardoor raakr het dynamisch evenwicht uit balans, en is er opeens een overmaat aan koolstofdioxide. Dat zorgt dus ook voor het bekende "tssssjj.." geluid bij het openen van een fles cola. Ik hoop dat dit hulpzaam is
I'm not crazy; my mother had me tested.

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: koolstofdioxie

Misschien zit er een strikvraagje in:

Als het gas ontsnapt krijg je een decompressie-effect (zoals frigo's werken) en wordt de fles heel koud. Misschien moet je dat erbij vermelden?

Gaan vertellen dat de aarde gaat opwarmen door de toename van CO2 zou ik zelf persoonlijk zeer kwalijk nemen, maar het zegt iets over de kwaliteit van leerkrachten als ik merk dat velen dat ook echt geloven.

Dan zeg je gewoon dat er 10 à 12 ton lucht per m2 en laat je hem berekenen wat die fles uitmaakt...

Even serieus terug: ik ga akkoord met de stelling hierboven.

PS: Zien jullie ook het verband met oppervlaktespanning voor het behoud van CO2 en het terug ontgassen van bijv. bier en de schuimkraag, of moet je dat er niet bij betrekken?
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: koolstofdioxie

Heb er een nacht over na gedacht en denk dat de leerkracht volgende wil horen:

Ik denk dat je leerkracht het wellicht over gassen bij oplossingen heeft.

Gassen onder druk lossen gemakkelijker op in water. Koolstofdioxyde is moeilijk oplosbaar in water, maar als dit gas onder druk wordt gebracht, kan er MEER van in water oplossen. En dat geeft dan het smaakeffect waardoor sommige dingen plots niet meer drinkbaar lijken nadat het gas eruit is.

Wanneer de druk wordt opgegheven, borrelt de overmaat aan opgelost gas uit de oplossing.

Dus daarom moet het flesje tegen een zeer grote druk kunnen, anders zou het gas zich bovenaan opstapelen en het drankje ontgast worden.

Succes met dit antwoord, maar goede punten of het behalen van een diploma waren in mijn ogen altijd een bewijs van 'aanpassing dingen te zeggen zoals leerkrachten het willen horen'. Niet altijd een bewijs van creatieve kennis.
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Berichten: 4

Re: koolstofdioxie

dank u wel aan iedereen ;)

Reageer