Springen naar inhoud

Uitgewerkt afwasmiddel?

• Log in om te kunnen reageren

mariannemarianne

mariannemarianne

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2010 - 19:00

Ik weet niet geheel zeker of deze vraag bij 'organische chemie' thuishoort, maar ik gok van wel.
Ik heb een vraag over de werking van van afwasmiddel. Ik dacht mij te herinneren met scheikunde geleerd te hebben dat afwasmiddel dat schuim geworden is, een binding met water is aangegaan en daardoor geen binding meer kan aangaan met vet, waardoor het 'uitgewerkt' is. Om die reden zou je beter eerst water in de afwasteil kunnen doen, en daarna pas het afwasmiddel. Nu heb ik dit echter even nazocht op internet, maar ik kom er niet helemaal uit. Weet iemand hoe dit zit?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 mei 2010 - 19:07

Schuim is gewoon lucht die fijn verdeeld is in een vloeistof. Bij zeepoplossing kan die blijven bestaan omdat de zeep de oppervlaktepsanning van het water verlaagd, waardoor de gevormde belletjes niet kapotspringen. Zeep wordt maar inactief wanneer het "gereageerd" heeft met vet (zijn amfifiel karakter is dan weg).

Schuim is zeker geen inactieve zeep. Denk maar, als je afwast zal je schuim geleidelijkaan verdwijnen omdat de zeep "kapot gaat" door het vet. Een wasbak vol schuim wast beduidend beter af dan wanneer je geen schuim hebt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures