Vergankelijkheid

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 63

Vergankelijkheid

He, dat is interessant, maar ik bedenk het hier even vanuit milieu-aspect.

Waar is de tijd (30 jaar geleden, sorry, verraad mn leeftijd) dat men ons de stuipen op het lijf joeg met te zeggen dat plastics, sigaretten e.d. niet afgebroken werden in de natuur en dus ook niet... vervielen.

Nu blijkt dat zelfs zonder de koolstoffactor (koolstof=organisch), elementen wel degelijk ook verweren en opgenomen worden.

Is het een grote sprong te zeggen dat alles eigenlijk vergankelijk is, maar dat koolstof een sneller verwerkingssysteem in verbindingen impliceert?

En is het erg cru ook de snelheid tussen RNA/DNA qua aanpasbaarheid (pas over verscheidene generaties aanpassingen) te zetten versus virussen die binnen een generatie al RNA-wijzigingen zouden kunnen forceren?

En wat van het effect van een bokaal water met zetmelen erin dat onveranderd blijft, tot iemand aan de fles drinkt en het speeksel als katalysator ervoor zorgt dat de zetmelen nog binnen het etmeel beginnen te converteren naar suikers?

PS: Wordt het toestel van Kipp nog gebruikt met de vaste stoffen ijzersulfide, snippers marmer en zinkkorrels om respectievelijk zwavelwaterstof, koolstofdioxiyde en waterstofgas te maken en staat daar ook geen 'houdbaarheidsdatum' op?
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Vergankelijkheid

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Ik heb dit even afgesplitst, want het paste niet in het originele topic.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

De vergankelijkheid van stoffen is niet direct een eigenschap die afhangt van organisch of anorganisch, maar eerder of er organismen zijn waarvoor de stof als uitgang kan dienen.

Sigaretten en plastics (organisch) blijven inderdaad heel lang achter. En zand (anorganisch) ook.

En een houdbaarheidsdatum heeft daar ook weer niets mee te maken, maar alleen met het vertrouwen dat de fabrikant wil uitspreken in de verpakking.

Reageer