L-proline en het Wieland-Miescher keton

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

L-proline en het Wieland-Miescher keton

Ik had even een vraag:

Voor school wil ik het Wieland-Miescher keton maken. Dit is een veelgebruikt tussenproduct voor o.a. medicijnen zoals progestagenen.

Hier is meer te vinden:

http://courses.chem.psu.edu/chem36/Chem36H...%20Miescher.pdf

Het Wieland-Miescher keton heeft een chiraal koolstofatoom. L-proline wordt vaak gebruikt als enantioselectieve katalysator waardoor het s-enantiomeer als hoofdproduct wordt gevormd.

Voor school wil ik nu het volgende doen: een synthese met en een zonder L-proline om daarna met een polarimeter de chiraliteit te meten. Mijn vraag is nu of een synthese van het Wieland-Miescher keton zonder L-proline binnen afzienbare tijd werkt en of de synthese in één keer te doen is. Sommige artikelen spreken namelijk over 2 stappen waarbij tussendoor gezuiverd moet worden. Belangrijk is wel dat niet metyhl vinyl keton, maar ethyl vinyl keton als reagent gebruikt gaat worden. Dit wegens de grote giftigheid van methyl vinyl keton. Het oplosmiddel voor beide reacties zal acetonitril zijn. Verder zullen alle concentraties, temperatuur, enz. bij beide reacties hetzelfde zijn.

Alvast bedankt!

Kay

Berichten: 306

Re: L-proline en het Wieland-Miescher keton

Belangrijk bij deze reactie is dat de eenstapsreactie WATERVRIJ wordt uitgevoerd, vandaar dat er meestal gebruikt wordt gemaakt van DMSO of DMF!

Dus het gebruik van ACETONITRIL, zoals je vermeld, is in mijn ogen een SLECHTE keuze aangezien deze heel moeilijk watervrij te krijgen is en als deze watervrij te verkrijgen is, is deze meestal zeer duur!

Een eenstapsreactie lijkt mij wel mogelijk binnen afzienbare tijd, mits je bij een verhoogde temperatuur gaat werken (Bij 50ºC duurt de tweestapsreactie 48 uur, dus de eenstapsreactie zal m.i. korter duren)

Berichten: 7

Re: L-proline en het Wieland-Miescher keton

Dank voor je tijd ajonker!

Echter heb ik een artikel gevonden waarbij ze beweren dat het gebruik van acetonitril de reactietijd kan verkorten tot enkele uren.

Verder hebben wij acetonitril HPLC-grade op school, max. 0.005% water, is dat dan al te veel?

Berichten: 306

Re: L-proline en het Wieland-Miescher keton

Zou ik mogen weten welk artikel vermeld dat acetonitril de reactietijd verkort? Daar ben ik wel benieuwd naar.......misschien kunnen wij dan ook overgaan

Op onze fles DMSO staat ook dat deze max. 0.005% water bevat, dus als jullie HPLC-grade acetonitril dit ook bevat, dan lijkt het mij net zo goed!

Deze moet je dan echter eerst nog wel verder watervrij maken!



Wij nemen daarvoor natriumsulfaat, die is voorgedroogd voor 16 uur bij 150°C.

In 100 ml DMSO oplossing doen we dan vervolgens 200 mg natriumsulfaat en schudden die oplossing, waarna we DMSO dan filtreren en dan is deze gebruiksklaar!

Berichten: 7

Re: L-proline en het Wieland-Miescher keton

Beste Ajonker,

Ik kan hier geen bijlage versturen dus ik kan je niet het artikel geven. Als ik een email adres zou mogen stuur ik het je op!

Kort samengevat:

ethyl vinyl keton en 2-methyl-1,3-cyclohexadion zonder L-proline in een oplossing van watervrij acetonitril levert mij een racemisch mengsel van het Wieland-Miescher keton? Dezelfde reactie met L-proline geeft voornamelijk het s-enantiomeer? Dit alles binnen maximaal 48 uur bij 50 graden?

Heel erg bedankt voor je tijd!

Groetjes

Berichten: 2.337

Re: L-proline en het Wieland-Miescher keton

ethyl vinyl keton en 2-methyl-1,3-cyclohexadion zonder L-proline in een oplossing van watervrij acetonitril levert mij een racemisch mengsel van het Wieland-Miescher keton?
Nee, je gaat een base nodig hebben om je proline te vervangen (NaAc bijv.). Tenzij DMF basisch genoeg is om je enolaat te vormen dat weet ik niet.
Dezelfde reactie met L-proline geeft voornamelijk het s-enantiomeer?
Ja

Dit alles binnen maximaal 48 uur bij 50 graden?
Nee jouw eerste stap voldoet aan die eisen. Voor de tweede geeft jouw document geen temp. en duurtijd op.

Berichten: 7

Re: L-proline en het Wieland-Miescher keton

Beste Jullhaert,

Jij stelt dat je een base nodig hebt om het enolaat te vormen. Hoe verklaar je dan het feit dat wanneer men de reactie uitvoert met L-proline er nog steeds 20% van het r-enantiomeer wordt gevormd?

Bedankt!

Berichten: 2.337

Re: L-proline en het Wieland-Miescher keton

Beste K. Zahenbosch, ;)

Wel L-prolinaat (de geconjugeerde base van je aminozuur) functioneert als base in jouw reactie. Maar door haar structurele conformatie vormt ze op een bepaalde manier waterstofbruggen met je precursor waardoor die in een bepaalde "houding" (dus conformatie) zal reageren waardoor voornamelijk S ontstaat. Dit is het ideale scenario want natuurlijk zal ook in aanwezigheid van L-proline, maar dan met je precursor in de verkeerde conformatie, de reactie doorgaan en zo een bepaald percentage R isomeer vormen.

Voor die conformatie: Zie figuur 2 in die pdf van je eerste post.

Berichten: 7

Re: L-proline en het Wieland-Miescher keton

Beste Jhulleart,

Dat is dus precies waar ik aan dacht op het moment dat ik postte, de aminogroep van proline functioneert uiteraard als base...

Dus natrium acetaat toevoegen in plaats van proline, in dezelfde molaire hoeveelheid en het geheel hoort te werken?:-)

Groetjes!

Berichten: 2.337

Re: L-proline en het Wieland-Miescher keton

Nee het is niet de amine die als base functioneert! Zie schema 2 in je PDF. Je aminozuur komt in je DMF voor onder de vorm van het zwitterion. Het is de carboxylaatgroep die als base zal functioneren.

Over je laatste vraag. Ik vermoed van wel en het zou best kunnen dat je W-M keton wordt gevormd als racemisch mengsel. Misschien zal de S vorm een licht voordeel hebben qua stabiliteit maar ikw eet neit of dit een invloed heeft op de stereospecificiteit. (wat een woord :P )

Reageer