Zouten in paraffine?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 12

Zouten in paraffine?

beste forumleden,

als professioneel vuurspuwer ben ik zeer geïnteresseerd in pyrochemie.

Ik geef vuurshows op feestjes en partijen. Om de shows nog indrukwekkender te maken, zoek ik een (niet giftig) zout, dat ik in de paraffine olie oplos en vervolgens met mijn mond vernevel bij een vlam zodat ik een gekleurde vlam krijg. Bestaan dit soort zouten?

Berichten: 2.337

Re: Zouten in paraffine?

Metaalzouten geven inderdaad een vlamkleuring.

Maar ik heb hier toch een aantal bedenkingen bij:



Ten eerste ga je redelijk grote concentraties moeten oplossen in je paraffine.

Anorganische zouten lossen bijna niet op in een apolair milieu zoals paraffine.

Je zou kunnen proberen om met vetzuren een neerslag te maken met de gewenste metaalionen. Deze gaan denk ik wel vrij goed oplossen in jouw paraffine

Bij zulke grote concentraties metaalzouten vrees ik ook voor jouw gezondheid. Zelf kan ik hier totaal geen inschatting over maken. Ik neem aan dat je normaal gezien niks binnenkrijgt, maar dan rest nog de vraag of er via de epitheelcellen in de mond veel metaalionen zouden worden opgenomen in het lichaam.

edit: Wel gek dat je op je 18 al professioneel vuurspuwer bent. Zie het mijzelf nog niet te doen. :P

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Zouten in paraffine?

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik weet wel dat je redelijk veel metaalzout moet hebben voor een duidelijke kleur. Als je het wel lukt om een metaalzout te vinden dat betrekkelijk veilig is, dan twijfel ik heel erg of het lukt om een concentratie te krijgen die de vlam een duidelijke andere kleur geeft.

Berichten: 2.337

Re: Zouten in paraffine?

Daar ben ik het mee eens. Bij zulke grote concentraties gaat het waarschijnlijk de brandbaarheid van je paraffine negatief beïnvloeden waardoor dat dan ook weer voor problemen zorgt.

Berichten: 723

Re: Zouten in paraffine?

De toxiciteit lijkt me niet het "probleem". Calcium geeft bijvoorbeeld onder de 10 ppm duidelijk een paarse vlam en calcium kan men moeilijk zeer schadelijk noemen (vlam van lucht en acetyleen weleens waar). De vraag is idd alleen, ga je het krijgen opgelost in je spul dat je gebruikt om vuur mee te spuwen. Als je exclusievere kleurtjes wil kom je allicht wel in het gebied van toxische metalen (koper geeft groene vlammen bvb).

Weet ook niet hoe warm zo een "vuurspuwvlam" is, want dat bepaald ook de hoeveelheid die je nodig hebt...

Een lijstje. Zou toch moeten opvallen dat de spectaculairste kleuren bekomen worden door exotische/toxische metalen.



antimoon wit-lichtgroen

arseen blauw

barium fel groen

boor helder groen

cesium blauw-violet

calcium steenrood

fosfor licht blauw-groen

ijzer goudgeel

indium blauw

kalium violet

koper(I) blauw

koper(II) groen

koper(III) blauw-groen

lithium karmijnrood

lood lichtblauw

magnesium wit

mangaan geel-groen

molybdeen geel-groen

natrium felgeel

rubidium rood-violet

seleen azuurblauw

strontium rood

telluur lichtgroen

thallium helder groen

tin donkerblauw/paars

zink blauw

Berichten: 12

Re: Zouten in paraffine?

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik werk toch liever niet met zware metalen in mijn mond. de kans dat je wat binnen krijgt is niet zo heel groot, maar met zware metalen wil ik dat risico gewoon niet lopen. over de temperatuur van de vlam weet ik ook niet zo veel te zeggen. het enige dat ik weet is dat het een onvolledige verbranding is, en dus een gele kleur heeft.

@jhullaert ik heb als sinds ik klein was een grote interese gehad voor vuur, en ben op mijn 14e begonnen met vuurspuwen.

en je hoeft jezelf niet te zien vuurspuwen; je hebt mensen die het doen, en mensen die verbaasd staan te kijken . ;)

Berichten: 2.337

Re: Zouten in paraffine?

Ik vrees ervoor dat je bij mijn idee met de vetzuurzouten niets van kleurverandering ga kunnen waarnemen.

Als je het eens wil proberen zou ik het als volgt doen:

Je neemt een paar 100 ml van wat frietvet of een ander vet, dat doe je in een kom en je verwarmd dat op een zacht vuurtje. Dan voeg je geleidelijk natriumhydroxide toe (te koop in supermarkten en doe het zelf zaken als Kaligène gootsteenonstopper)

Goed roeren en oppassen dat het niet spat. Warm natriumhydroxide geeft ernstige brandwonden. (zeer agressief) Dit proces heet verzeping je maakt zouten van je triglyceriden. Je giet je mengsel in wat water en daar voeg je zoutzuur aan toe (ook te koop in doe het zelf zaken) wanneer het stopt met reageren mag je nog blijven zoutzuur toevoegen. Dan voeg je gebluste kalk toe Ca(OH)2. Het zal terug beginnen reageren (zuur-base) ofwel voeg je strooizout toe CaCl2. Nu kan je goed roeren. Het zal misschien wel schuimen want je hebt eigenlijk zeep gemaakt. Normaal gezien moet er nu op de bodem een witte neerslag liggen. je giet het bovenste deel weg en het laatste deel met je neerslag giet je door koffiefilters.

Als je het NaCl uit de neerslag wil halen ga je nog eens moeten naspoelen met wat water.

Het is misschien veel werk voor een stom idee (maar dat is wetenschap in het algemeen) :P

Als je het test zeker filmen!

Ronnie in je post zeg je dat calcium een paarse vlam geeft en in je lijstje steenrood, welke is het? Ik vermoed dat rood het juiste is?

Berichten: 723

Re: Zouten in paraffine?

Ronnie in je post zeg je dat calcium een paarse vlam geeft en in je lijstje steenrood, welke is het? Ik vermoed dat rood het juiste is?
:oops: 8-[ . Ik zou het zelf omschrijven als paars, die mss er wat rood uitziet :D . Als ik figuren op internet zie (in het donker) dan zie je idd beter dat het rood is. Mijn excuses... Had overgens niet gelet op wat er in het lijstje staat.

Berichten: 12

Re: Zouten in paraffine?

Geweldig!

Een simpele verzeping moet wel lukken. Ik weet alleen niet hoe ik aan de calciumhydroxide kan komen. Dit is volgens mij niet een stof die je in een supermarkt of doe het zelf zaak kan kopen.

Calcium brandt trouwens met een paarse vlam. Ik heb toevallig afgelopen jaar een experiment moeten doen met een vlamspectrometer en een calciumoplossing.

en een idee wat misschien werkt is nooit stom, toch?

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Zouten in paraffine?

Je zou natuurlijk ook gewoon kunnen proberen wat vochtvreter (is calciumchloride) in je paraffine te "strooien" en kijken wat er gebeurt. Ben bang dat er niet veel gebeurd, maar je kan het altijd proberen toch.

Ik ben niet verantwoordelijk voor als er iets misgaat. :)

Je kan dacht ik met vochtvreter (gewoon calciumchloride) en natriumhydroxide ook al calciumhyroxide maken (wel vervuild met keukenzout).

Ik weet trouwens niet welke vorm van een zout beter kleurt. Je kan bijvoorbeeld calciumchloride gebruiken, maar ook calciumcarbonaat of calciumcitraat etc.

//edit: hier ook nog wat info over vlam kleuren: http://en.wikipedia.org/wiki/Flame_test

Berichten: 2.337

Re: Zouten in paraffine?

Wel zoals ik al zei als je niet aan gebluste kalk kan geraken is CaCl2 als strooizout of als vochtvreter. (te koop als hervul zakjes voor van die toestellen)

CaCl2 rechtstreeks in je paraffine gaat zeker niet werken die oplosbaarheid is heel klein.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Zouten in paraffine?

jhullaert schreef: Wel zoals ik al zei als je niet aan gebluste kalk kan geraken is CaCl2 als strooizout of als vochtvreter. (te koop als hervul zakjes voor van die toestellen)

CaCl2 rechtstreeks in je paraffine gaat zeker niet werken die oplosbaarheid is heel klein.
Je hebt toch verschillende paraffine? Eentje die wat meer kneedbaar is bijvoorbeeld? Dan maak je er gewoon een papje van en dan spugen.... :P

//edit, gaat niet werken nee. als het moet vernevelen.

Berichten: 219

Re: Zouten in paraffine?

Zou calcium stearaat oplossen in paraffine? Calciumstearaat is te verkrijgen uit een neerslag van "groene zeep" (natrium of kaliumstearaat) met calcium (uit bijvoorbeeld leidingwater).

Berichten: 654

Re: Zouten in paraffine?

Leuk, dit alles, maar de vlamkleur van je paraffine ga je niet overstemmen met welk metaal dan ook. Vanwege de slechte verbranding van paraffine zal je altijd een felgele vlam houden. Kleuren van kalium (paars) of calcium (oranje/rood) zullen niet of nauwelijks te zien zijn. Metalen als lithium (rood), koper (blauw/groen) of barium (groen) wil je helemaal niet in je mond hebben.

Calcium emitteert overigens geen paars, maar echt rood/oranje. Kalium is paars, maar heel zwak.

Berichten: 219

Re: Zouten in paraffine?

Is keuze voor een ander brandstof geen mogelijkheid? Ik weet niet waarvoor er altijd gewerkt wordt met paraffine; maar misschien zou ethanol (of spiritus) ook een optie zijn? Hierin opgelost zijn veel zouten wel goed zichtbaar als vlamkleuring.

Reageer