succesvolle perjodaat oxidatie?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.337

succesvolle perjodaat oxidatie?

Gasi et al. beschreven in 1988 deze reactie:

Afbeelding

http://www.shd.org.rs/HtDocs/SHD/Vol62/V62no6ad.htm

Toen P. Vronen deze reactie wou nadoen tijdens zijn doctoraal onderzoek kreeg hij geen geoxideert product.

Wat denken jullie heeft Vronen het verprutst of zijn Serviërs echt niet te betrouwen?

Berichten: 2.337

Re: succesvolle perjodaat oxidatie?

Niet alleen deze oxidatie werkte niet, het enamine is blijkbaar ook niet te cleaven met Ozon, O2/CuCl, MnO2, KMnO4, KMnO4/Al2O3, CrO3/HOAc, CrO3/Pyridine, H2O2, MMPP.

Een hele waslijst aan oxidatoren dus. Waarom zijn volledig gesubstitueerde alkenen niet te cleaven? Is het door sterische hindering waardoor het 5 ring intermedair niet kan gevormd worden? (bij O3 en NaIO4.

Maakt MPS (oxone) een kans?

Is eerst dihydroxyleren en dan het diol cleaven met NaIO4 een optie? Dan wordt de sterische hindering buitenspel gezet.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: succesvolle perjodaat oxidatie?

Erg interessante vraag. Ozonolyse van een volledig gesubstitueerd enamine is blijkbaar wel mogelijk, zie hier. Je krijgt hier echter niet het cleavageproduct zoals jij dat laat zien, maar een soort substitutieproduct. Misschien dat het feit dat je bij zo'n solanidieen met een geanneleerd ringsysteem te maken hebt de reactie parten speelt.

Berichten: 2.337

Re: succesvolle perjodaat oxidatie?

Bedankt voor de interessante link Ruben.

Ik denk dat ik gevonden heb waarom het met ozon niet werkt.

1) omdat de eerste intermedair (ozonide) niet kan gevormd worden omdat die methyl in de weg zit.

2) de tweede intermedair kan ook niet gevormd worden omdat zoals Ruben zegt door de ringen er geen draaiing kan zijn die nodig is om het tweede intermedair te vormen.

En er meot volgens mij een waterstof zijn omdat na de 180° draaiing een substituent voor sterische hindering zorgt.

De dihydroxylatie methode heeft geen last van bovenstaande moeilijkheden dus ik neem aan dat die wel kan werken. Vronen heeft deze bij mijn weten niet getest. Eerst moet dan we de andere dubbele binding verlegd worden mbv aluminiumisopropoxide.

Ik wil het zo snel mogelijk uitproberen maar als eerstejaars heb je natuurlijk niks van lab "priviléges". 8-)

Reageer