[Microscopische foto's] Hoe maak ik ze?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

[Microscopische foto's] Hoe maak ik ze?

Voor mijn Profielwerkstuk wil ik graag foto's op microscopisch niveau maken. Weet iemand hoe dit moet? Voor een voorbeeld van een foto:

Afbeelding

Dit is paracetamol, by the way.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Microscopische foto's] Hoe maak ik ze?

Dan heb je een microscoop nodig, een goede camera en een geschikt verloopstuk:

http://www.barrie-tao.com/microscope_photo.html
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 723

Re: [Microscopische foto's] Hoe maak ik ze?

Heb ooit nog foto's getrokken door het occulaire. Als je een goed fototoestel hebt (en dan bedoel ik gewoon hoge resolutie), kan je hier relatief goede foto's mee krijgen, zonder geld te moeten uitgeven. Ik veronderstel dat je niet van plan bent om in je leven nog veel foto's te nemen, waardoor zo'n "fotoinstallatie" weg gegooig geld is.

Berichten: 3

Re: [Microscopische foto's] Hoe maak ik ze?

Oké, dan mijn volgende vraag. Welke stoffen zou ik mogelijk kunnen mengen/kristalliseren/reageren om onder de microscoop een mooi "patroon" te krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: [Microscopische foto's] Hoe maak ik ze?

Alle stoffen kan je bekijken onder de microscoop (met polarisatiefilter)

Ronnie: "Ik veronderstel dat je niet van plan bent om in je leven nog veel foto's te nemen, waardoor zo'n "fotoinstallatie" weg gegooig geld is."

Rare opmerking, is het leven van Willard dan nog maar ZO kort? :D

Zo'n camera adapter, of een digitaal opzetstuk waarmee je via de PC foto's kan maken is niet zo duur tegenwoordig.

Berichten: 723

Re: [Microscopische foto's] Hoe maak ik ze?

Labstuff schreef: Ronnie:  "Ik veronderstel dat je niet van plan bent om in je leven nog veel foto's te nemen, waardoor zo'n "fotoinstallatie" weg gegooig geld is."

Rare opmerking, is het leven van Willard dan nog maar ZO kort?  :D
Gezien het voor een profielwerkstuk is, veronderstel ik dat hij geen proffesionele carriere wil uitbouwen in de microscopische fotografie :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [Microscopische foto's] Hoe maak ik ze?

Als je een goed fototoestel hebt (en dan bedoel ik gewoon hoge resolutie), kan je hier relatief goede foto's mee krijgen, zonder geld te moeten uitgeven.
Misschien een beetje offtopic, maar als hobbyfotograaf wil ik deze mythe graag even ontkrachten.

De resolutie van je digitale camera is _allang_ geen beperkende factor meer. Mijn Nikon D70 van een jaar of 5 oud heeft 'slechts' 6 megapixels maar ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat deze camera betere (waarmee ik bedoel, scherpere) foto's maakt dan een simpele compactcamera van nu met 12 MP. Reden? De resolutie is slechts een klein deel van de schakel. Wat echt belangrijk is, is goede lenzen en weinig ruis op de CCD. Beide zijn bij compactcamera's onder de maat: de lenzen zijn klein (lensfouten worden hard doorgegeven) en de CCD's ook (waardoor ze veel ruis hebben).

Laat je niet leiden door verkooppraatjes van megapixels. 6 MP is ruim voldoende, zelfs voor posters van 45x60 cm...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 365

Re: [Microscopische foto's] Hoe maak ik ze?

een eenvoudig oculair video/camera heb je al voor ca 300 euro ( webcam idee maar dan speciaal voor de microscoop.

maar waarom niet informeren bij een labschool in de buurt of ze er toevallig geen hebben die je ter plekke kan gebruiken

Reageer