Springen naar inhoud

[scheikunde] stollingssnelheid, kristalisatiesnelheid vetten

• Log in om te kunnen reageren

vos32

vos32

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2010 - 06:12

Beste,

Mijn vraag gaat over het verband tussen de samenstelling en de kristallisatie snelheid van vetten. Ik heb al wat gezocht en bepaalde zaken spreken elkaar tegen en ik zou graag een tweede (en derde) mening krijgen.

Beckett, 1995: stelt dat de kristallisatiesnelheid omgekeerd evenredig is met lengte van de vetzuurketens (hoe langer de keten, hoe trager de kristallisatie). Een tweede bron bevestigd dit.
Een andere bron stelt dat grotere hoeveelheden aan hoger smeltende triglyceriden een grotere kristallisatiesnelheid ten gevolg heeft.

De smelttemperatuur van triglyceriden is dus afhankelijk van de graad van onverzadeging en de lengte van de vetzuurketens.

Het smeltpunt stijgt dus met de ketenlengte :oops: .

Wat denken jullie.

mvg

Veranderd door vos32, 21 mei 2010 - 06:21

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tek-zotic

tek-zotic

• >25 berichten
  • 66 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2010 - 13:33

de smeltpunten van vetzuren zijn afhankelijk van zowel de molaire massa ( ketenlengte ) als de intermoleculaire krachten die werken tussen de verschillende moleculen. Hoe hoger deze 2 nu zijn hoe hoger het smeltpunt. Let wel op als er onverzadigdheden zijn, de meeste onverzadigde vetzuren komen in de Cis configuratie voor waardoor dat de vetzuren niet meer zo "gepakt" kunnen zitten, kijk maar naar plantaardige olien, deze zijn vloeibaar, als het vetzuur trans onverzadigd is dan kunnen ze nog wel op elkaar "gepakt" zitten, zoals je ook ziet dat de trans onverzadigde vetzuren als vaste vetten voorkomen bij kamertemperatuur
dat is zowat wat ik heb onthouden :)

vos32

vos32

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 mei 2010 - 13:51

Daar ben ik op de hoogte van, wat u toelicht is wat de sfc of solid fat content nu eigenlijk bepaald. Maar vetten (van eenzelfde soort) met een bijna zelfde SFC kunnen een sterk verschillende kristallisatiesnelheid vertonen.

Veranderd door vos32, 21 mei 2010 - 13:51

vos32

vos32

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 mei 2010 - 18:12

Bump, echt niemand een idee?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures