afbreken van polymeren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

afbreken van polymeren

hallo allemaal,

ik ben bezig met mijn stage en mijn onderwerp is chemisch ontlakken. Ik ben terecht gekomen bij het product N-methylpyrrolidon of te wel NMP, een aprotisch solvent.

De laaklaag kan worden opgeheven of worden afgebroken. Met de opheffing heeft het te maken met de breking van de adhesie krachten......

Maar hoe gebeurd de afbraak precies? Stel je voor dat je epoxyhars hebt en NMP. Ik snap niet hoe NMP op de epoxyhars gaat aanvallen en afbreekt. Het heeft te maken met de dubbelgebonden zuurstofatoom van NMP veronderstel. Mss via een SN2-reactie?

ALvast bedankt.

MVG

Berichten: 2.337

Re: afbreken van polymeren

Welke bron zegt dat het NMP covalente bindingen breekt in je polymeer?

Het enige dat ik kan vinden is dat polymeren heel goed oplossen in NMP waardoor de verf makkelijk het substraat loslaat om te kunnen oplossen. Het breekt heir dus vanderwaalskrachten en misschien ook wel waterstofbruggen maar covalente bindingen zie ik het nog niet open te breken.

Berichten: 723

Re: afbreken van polymeren

Epoxyhars is een thermoharder, dus in principe een vernet netwerk dat je niet in "oplossing" krijgt (al wordt er mss al snel gesproken over epoxyhars zonder dat het daadwerkelijk vernet is).

Mijn vraag is dus of je zeker bent dat dit epoxy verwijdert? Het lijkt mij ook het meest logisch dat het product het polymeer losweekt/oplost...

Reageer