Springen naar inhoud

Katalysator's Verwerken


  • Log in om te kunnen reageren

#1

hhddll21

    hhddll21


  • >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2010 - 10:06

Beste mensen,

wie kan mij helpen met een probleem,


Ik heb een aantal xxxx auto katalysators en ik wil zelf de monoliet verwerken,

alleen ik zit met een probleem,,


ik heb de monoliet fijn gemaakt samen met de edelmetalen, dus vermengd,

het grootste deel bestaat dus uit keramische deel,



mijn vraag is, hoe verwerk ik dit nou? ik zit te denken aan het stof verhitten tot een bepaalde graad zodat het keramische deel verdampt of i.i.g verdwijnt zodat het overgebleven materiaal een gesmolten blok vormt,,, waar dus de edelmetalen in zitten,

dan kan ik makkelijk analyseren wat er in de edel metaal houdende blokje zit,

alleen hoe haal ik het keramische gedeelte weg?

en smelt rhodium platina en palladium wel met elkaar als ik ze genoeg verhit?


en of hebben jullie voor mij een adres waar ik ze kan laten verwerken, met als mogelijkheid dat ik de edelmetalen (((WEL))) terug krijg!!! en niet aan hun moet verkopen, ik wil enkel de verwerking kosten betalen,VELEN DIE MIJ NIET KUNNEN HELPEN OMDAT IK DE EDELMETALEN TERUG WIL!

alvast bedankt .

Veranderd door hhddll21, 22 mei 2010 - 10:08


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

hzeil

    hzeil


  • >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2010 - 11:18

hhddll21,

De edelmetalen en het keramisch materiaal hebben een zeer hoog smeltpunt en zijn niet vluchtig. Via de weg van smelten en verdampen zul je er niet komen.
Er zijn wel grote verschillen in dichtheid. De edelmetalen hebben een dichtheid van ongeveer 20 en het keramisch materiaal in de buurt van 3 gram per kubieke cm.
Langs de weg van het dichtheidsverschil kun je wel iets proberen. Bijvoorbeeld via het bezinken in water.
Via flotatie kun je misschien ook iets bereiken. Maar dat is wat moeilijker vanwege de schuimvorming. Via google vind je er wel wat over.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

#3

w_oute_r

    w_oute_r


  • >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2010 - 11:39

Oplossen in koningswater. Keramiek lost daar waarschijnlijk niet in op. Als het dat wel doet, dan is het altijd nog gemakkelijk weg te zuiveren. Smelten lijkt me geen optie.

#4

Ronnie_CF

    Ronnie_CF


  • >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2010 - 11:41

Ik zou ook opteren voor een oplossingsprecedure. Een keramiek wegsmelten (die notabena uit een uitlaat komt) zal allicht niet lukken.

#5

Jor_CF

    Jor_CF


  • >250 berichten
  • 840 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2010 - 15:42

Dit is lastig. Koningwater werkt, maar hiermee lost het rhodium niet/nauwelijks op. Het schijnt echter dat dit proces niet heel effecient is.
Op dichtheid scheiden werkt zeer waarschijnlijk niet omdat het metaal aangebracht is in fijnverdeelde toestand op het keramisch materiaal, het is de zogenaamde carrier, denk maar aan de katalysator Pd/C, palladium op koolstof.
De meest efficiente manier is bij hoge temperatuur chloorgas (in een glazen buis denk ik) over het keremische materiaal leiden, waarbij de vluchtige chlorides van het metaal verdampen, welke je in een koeler gedeelte kunt laten condenseren.
Maar ik denk dit zeer onpraktisch is gezien de hoge temperatuur, de benodigde opstelling en de grote hoeveelheden giftig chloorgas.

Dus misschien toch maar laten verwerken door een professioneel bedrijf? Zijn het katalysatoren van diesel of benzine-motoren? Volgens mij bevatten alleen de laatste flinke hoeveelheden (enkele grammen op zijn hoogste) van de edele metalen.

Het makkelijkst zou natuurlijk zijn het keramiek op te lossen met geconcentreerd HF, maar dit is extreem gevaarlijk, dus absoluut af te raden.

Veranderd door Jor, 23 mei 2010 - 15:43


#6

Ronnie_CF

    Ronnie_CF


  • >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2010 - 16:16

Umicore bijvoorbeeld zal daar waarschijnlijk wel een (geheim) protocol voor hebben. Dat is idd allemaal big bussiness dat daar mee gemoeid is. Er zal alleszins geen eenvoudig protocol voor bestaan lijkt mij.

#7

hhddll21

    hhddll21


  • >25 berichten
  • 39 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 mei 2010 - 00:18

Bedankt voor de reacties en de moeite, :)

ik heb een tweede optie, dat is dat het dunne laagjes aangebracht op het keramische deel, ik heb ook heel keramische monolieten waar heelveel kanaaltjes aangebracht is,

met een naald kan ik het laagje eraf schrapen gaat heel makkelijk, nu is mijn vraag is hiervoor een ander vloeistof waarmee ik het kan loshalen zonder het keramische gedeelte te beschadigen, het maakt hierbij niks uit dat de edelmetalen met elkaar mengen,

#8

BerendH

    BerendH


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2010 - 15:26

Interessant dat verwerken van katalysatoren.
Ik weet dat veel metaalhandelaren die dingen graag willen hebben.

Om welke stof gaat het dan in de katalysator?
Ik hoor wilde verhalen over platina...

Veranderd door BerendH, 30 augustus 2010 - 15:32


#9

w_oute_r

    w_oute_r


  • >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2010 - 16:00

Hoezo is dat een wild verhaal? Het is geen geheim (eerder algemeen feit) dat de katalysator in (moderne) auto's een hoeveelheid edelmetalen bevat, zoals platina, maar ook rhodium en palladium.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures