Springen naar inhoud

Cadmium sulfide

• Log in om te kunnen reageren

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 mei 2010 - 13:59

Ik had een vraag in verband met CdS. Dit materiaal wordt veelvuldig gebruikt in optische toepassingen, waaronder n-type materiaal in p-n juncties. Mijn vraag is nu: men spreekt steeds over n-type CdS bufferlaag in CIGS zonnecellen, zonder te vermelden waar deze n-type eigenschappen vandaan komen, en waarom CdS nagenoeg altijd gebruikt wordt hiervoor?

Ik versta dat het een directe halfgeleider is met een bandgap die hoog genoeg is om licht door te laten naar de CIGS laag, maar de hoge donordensiteit van CdS kan ik niet thuisbrengen. Is CdS intrinsiek n-type, of wordt het als n-type bestempeld in contact met materialen als CIGS? CIGS is intrinsiek p-type door vrije Cu-plaatsen, ik zat te zoeken naar een soortgelijke uitleg wat betreft CdS maar zonder resultaat tot nu toe..

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2010 - 20:30

Aangezien niemand het antwoord lijkt te weten een gokje:

wikipedia geeft deze reactie:

The reaction mechanism proposed involves the electron/hole pairs created when incident light is absorbed by the cadmium sulfide[4] followed by these reacting with water and sulfide:[13]

Production of an electron hole pair
CdS + hν → e + hole+
Reaction of electron
2e + 2H2O → H2 + 2OH
Reaction of hole
2hole+ + S2− → S

Zou de reactie van de agten met het sulfide er niet voor kunnen zorgen dat er minder elektronen verloren gaan door het terugvallen in de gaten en dat hierdoor de hoge donordensiteit ontstaat?

Veranderd door jhullaert, 24 mei 2010 - 09:20

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 mei 2010 - 21:00

Dat houdt weinig steek. Om een p-n junctie te vormen heb je geen fotonen nodig, laat staan een zuur waterig midden. Ik zal er maar van uit gaan dat de n-type eigenschappen relatief gezien worden tegenover ander materialen...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures