[Scheikunde] respiratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 56

[Scheikunde] respiratie

Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt :roll:

Voor het practicum moesten een glucose/gist oplossing samen in een pot doen met NaOH.

En daarna een blanco, dus alleen NaOH. De week daarna titreren.

Nu heb ik al de titer berekend:

Blanco opstelling: TNaOH: 0.089N

Met gist/glucose: TNaOH:0.071N

0.02g glucose gebruikt

De vragen die erbij horen:

1)Aantal mmol NaOH verbruikt door het gevormde CO2

2)Berekenen hoeveel CO2 er gevormd is

3)Hoeveel CO2 er maximum kan geproduceerd worden

(verbrandingsreactie van glucose met O2 opschrijven)

4)Vergelijken met werkelijke geproduceerde CO2

5)Bereken of er voldoende O2 in de pot zit om alle glucose te laten reageren (volume pot is 440ml)

6)Bereken of er niet teveel CO2 in de pot zit

Dit heb ik al(met de rest zit ik een beetje vast)

1) 0.089N-0.071N= 0.027N NaOH verbruikt

3) verbrandingsreactie C6H12O6 + 5O2 -> 6CO2 + 4H2O

Ik weet het,niet veel,maar ik heb dus praktisch geen chemie gehad voor ik aan deze opleiding begon en wij krijgen geen achtergrond info ofzo, dus geraak er niet uit en moet maandag inleveren (weet het pas vanaf gisteren, dus niet veel tijd :wink: )

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] respiratie

verbrandingsreactie C6H12O6 + 5O2 -> 6CO2 + 4H2O
ik ben aan de rechtse kant nog 4 H-tjes kwijt...... :P

EDIT>>> te vroeg op OK knop geklikt...

maar dat is pas later van belang.

NaOH + CO2 :roll: Na+ (aq)+ HCO3-(aq) denk ik he ?

Dus 1 mol verbruikt NaOH :: 1 mol CO2 :: 1 mol O2 :: 1/6 mol glucose .....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [Scheikunde] respiratie

Kan weeral niet volgen (is gewoonte van mij :roll: ).

Wat moet je dan met die titer doen?

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] respiratie

NaOH + CO2

--> CO2 + H2O = H2CO3

--> 2NaOH + H2CO3 --> Na2CO3 + 2 H2O

--> 2NaOH + CO2 --> Na2CO3 + H2O

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] respiratie

ah, blij dat sdekivit er is :roll: ik was al niet helemaal goed bezig zie ik.

Dus 2 mol verbruikt NaOH :: 1 mol CO2 :: 1 mol O2 :: 1/6 mol glucose .....

Volgens sdekivits reactievergelijking verbruik je 2 mol NaOH om 1 mol CO2 weg te reageren. Uit je titer weet je toch hoeveel NaOH je nodig had, en daaruit dan toch weer hoeveel CO2 is geproduceerd?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [Scheikunde] respiratie

Is het dan 0.027/2, om CO2 te weten?

Was ook nog iets vergeten, voor tritratie is er ook nog BaCl2 toegevoegd om het gevormde CO3^2- neer te slaan, weet niet of dat van toepassing is in de berekeningen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] respiratie

Was ook nog iets vergeten, voor tritratie is er ook nog BaCl2 toegevoegd om het gevormde CO3^2- neer te slaan, weet niet of dat van toepassing is in de berekeningen.
in de berekeningen niet. Bariumcarbonaat slaat nogal wat makkelijker neer dan natriumcarbonaat, maar sdekivit was toch al uitgegaan van verder niet meer terzake doend (als was het neergeslagen) carbonaat, anders had hij er wel een evenwichtsreactie van gemaakt.

Nou je titer? hoe heb je die eigenlijk berekend? mijn kennis is een beetje verroest, maar ik ken 1 N als een gramequivalent per liter. De molmassa van NaOH is 40, dus als ik 0,018 gramequivalenten verbruik, dan verbuik ik toch 0,018 x 1/40 = 0,00045 mol = 45 mmol NaOH?????? Het antwoord wordt ook in mmol gevraagd, niet in (0,027) N?????? Waar ben ik de weg nu kwijt??? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [Scheikunde] respiratie

Titer berekening(titratie met HCl):

T NaOH * V NaOH = T HCl * V HCL

dus T NaOH= (T HCl * V HCl) / V NaOH

Is wel moeilijk om zoiets op te lossen als je helemaal geen achtergrond info krijgt. Ik weet hoe je een titer uit moet rekenen, maar dan wordt er ineens gevraagd naar mmol, iets waar we nog nooit mee gerekend hebben, dus ging ervan uit dat dat hetzelfde was. Hetgeen dus niet waar is :wink:

En het ergste is dan nog, dat ik dit dus maandag moet inleveren en dat meetelt voor groot aantal punten :roll:

Dus moet ik dan die 0.027 N omzetten in mmol?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] respiratie

Elders vond ik deze definities:
titer = normaliteit = N = n x M = equivalenten/mol x mol/l = eq/l

EG = equivalent gewicht = M/n = (g/mol)/(eq/mol) = g/eq
Dus moet ik dan die 0.027 N omzetten in mmol?
Ja, want het antwoord wordt in mmol gevraagd. Maar hoe kom je nou eigenlijk aan dat getalletje 0,027 N ????
0.089N-0.071N= 0.027N
:P leg dit aftreksommetje eens uit??

EDIT>>>>>>>>>

of beter nog, vertel eens welke concentratie NaOH (g/L, mol/l, N of M) je hebt gebruikt, en hoeveel mL je daarvan de eerste keer en de tweede keer nodig had, dan weten we tenminste zeker waarover we praten. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [Scheikunde] respiratie

Uit titratie met HCl:

De titer van HCl is 0.0989N (vooraf gezegd in practicum)

en 0.020l NaOH gebruikt

Blanco opstelling resultaat titratie: 0.018l HCl nodig

Niet-blanco opstelling: 0.0144l HCl nodig

Dus:

Blanco opstelling:

T NaOH = (0.0989N * 0.018l)/0.020l = 0.089N

Niet-blanco opstelling:

T NaOH = (0.0989N * 0.0144l)/0.020l = 0.071N

Daaruit berekende ik dus hoeveel NaOH er verbruikt was (hetgeen dus waarschijnlijk niet juist is, maar de titer (N) moet hier wel gebruikt worden)

0.089N - 0.071N = 0.027N NaOH verbruikt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] respiratie

0.089N - 0.071N = 0.027N NaOH verbruikt


0,089 - 0,071 is toch 0,018?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 56

Re: [Scheikunde] respiratie

Oeps rekenfoutje had 0.098 gebruikt om mee te rekenen, nu is dat duidelijk sorry :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [Scheikunde] respiratie

http://home.hetnet.nl/~vanadovv/ConcFormul.html
Molariteit Het aantal mol van een verbinding dat aanwezig is in 1 dm3 oplossing.

Normaliteit Dit is de molariteit, vermenigvuldigd met een geheel getal (het aantal equivalenten) dat aangeeft hoeveel H+ of OH- een verbinding of een ion kan leveren, opnemen of vervangen. Een normaliteit opgeven heeft alleen zin wanneer erbij wordt verteld om welke reactie het gaat. Zo kan een carbonaatoplossing van 1 molair de ene keer 1 normaal zijn, de andere keer 2 normaal, afhankelijk van welke reactie wordt beschouwd.

Na2CO3 + HCl --> NaHCO3 + NaCl (1 N)

Na2CO3 + 2HCl --> 2NaCl + H2O + CO2 (2 N)
we hebben dus te maken met een HCl oplossing met een concentratie van 0,0989 mol/L. hoera. Nou weet ik de pad weer. :roll:

daarvan gebruik ik 0,018-0,0144 L = 0,0036 L.

0,0036 L x 0,0989 mol/L = 0,000356 mol = 0,356 mmol

OM het restant onbekend aantal mol NaOH weg te reageren tot neutrale pH heb ik precies evenveel mol HCl nodig.

Volgens de reactievergelijking 2NaOH + CO2 --> Na2CO3 + H2O heb ik voor het wegwerken van 1 mol CO2 2 mol NaOH nodig.

De vergisting heeft dus 0,356 / 2 mmol = 0,178 mmol CO2 opgeleverd.

Ben je zover mee?? :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] respiratie

in het geval van HCL is 1 N gelijk aan 1 M H(+), maar in het geval van H2CO3 is 1 N gelijk aan 0,5 M

--> de normailteit zegt iets over het aantal equivalenten in de oplossing. In dit geval levert HCl per mol 1 mol equivalenten op (H+), maar H2CO3 levert per mol 2 equivalenten.

kortom: de formule V * M * a = V * M * a is precies hetzelfde als:

V * N = V * N

Berichten: 56

Re: [Scheikunde] respiratie

Ja ben mee, dus dit was niet nodig?
Blanco opstelling:  

T NaOH = (0.0989N * 0.018l)/0.020l = 0.089N  

Niet-blanco opstelling:  

T NaOH = (0.0989N * 0.0144l)/0.020l = 0.071N

Reageer