houdbaarheid chloorbleek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

houdbaarheid chloorbleek

Slechts zelden gebruik ik chloorbleek in het huishouden. Ik krijg echter sterk het idee dat de fles na een jaar niets meer doet. Klopt dit ? Ook heb ik eens tabletten gekocht, ook na een jaar geen activiteit meer te bespeuren. Klopt dit, en zo ja hoe kan je de houdbaarheid verlengen ?

Berichten: 2.337

Re: houdbaarheid chloorbleek

Bewaar het op een donkere plaats. Hypochloriet ontleed door licht. (fotolyse)

Die tabletten bevatten trichloroisocyanuurzuur of het natriumzout ervan en bevatten ook stabilisatoren tegen fotolyse. Deze zouden toch wel minstens enkele jaren hun werking moeten behouden.

Berichten: 2

Re: houdbaarheid chloorbleek

Bedankt zover. In het donker bewaren doe ik al. Is er niet ook sprake van ontsnapping van (chloor)gas ?

Berichten: 2.337

Re: houdbaarheid chloorbleek

Als de stop er goed is opgedraaid denk ik van niet. Het gevaar zit hem dan natuurlijk in de drukopbouw. Ik heb al eens bij iemand een fles chloorbleek weten ontploffen. (die niet in het donker werd bewaard.)

Re: houdbaarheid chloorbleek

Als de stop er goed is opgedraaid denk ik van niet. Het gevaar zit hem dan natuurlijk in de drukopbouw. (die niet in het donker werd bewaard.)
"Ik heb al eens bij iemand een fles chloorbleek weten ontploffen."

Dit lijkt me een vlaamse uitdrukking, hoe moet dit gelezen worden als : Ik heb gehoord dat er bij iemand een fles chloorbleek is ontploft of Ik heb al eens bij iemand een fles chloorbleekloog zien ontploffen.

Naar mijn idee is het een broodje aap en is dus de eerste uitdrukking waar.

Berichten: 2.337

Re: houdbaarheid chloorbleek

jhullaert schreef: Als de stop er goed is opgedraaid denk ik van niet. Het gevaar zit hem dan natuurlijk in de drukopbouw.  (die niet in het donker werd bewaard.)
"Ik heb al eens bij iemand een fles chloorbleek weten ontploffen."

Dit lijkt me een vlaamse uitdrukking, hoe moet dit gelezen worden als : Ik heb gehoord dat er bij iemand een fles chloorbleek is ontploft of Ik heb al eens bij iemand een fles chloorbleekloog zien ontploffen.

Naar mijn idee is het een broodje aap en is dus de eerste uitdrukking waar.
Ik ken iemand waarbij het gebeurd is.

Het was bewaard in een doorzichtige "Bru" fles, het was wel in een zeer geconcentreerde vorm. (niet in de handel te verkrijgen)

Het was misschien meer door de warmte dan door het zonlicht maar het is echt geen broodje aap verhaal.

Sorry voor de slechte uitdrukking daarjuist, het is geen Vlaamse uitdrukking maar gewoon een slechte. :P

Berichten: 3.145

Re: houdbaarheid chloorbleek

Hypochloriet in heel hoge concentratie ontleedt langzaam onder afgifte van zuurstof. Hierdoor zou een fles met chloorbleek inderdaad kunnen ontploffen, maar dat kan niet met gewone huishoudbleek van 4%.

Die chloortabletten op basis van trichloroisocyanuurzuur zijn stabiel en zouden niet na een jaar inactief moeten zijn. Ik heb zelf ook van die tabletten, vele jaren oud, en ik merk geen verschil in activiteit t.o.v. toen ik ze heb gekocht.

Calciumhypochloriet-tabletten ontleden wel, hoewel zeer langzaam als ze goed worden bewaard. Hoe zuiverder de calciumhypochloriet, hoe beter het kan worden bewaard. Ik heb hier ook al weer vele jaren een voorraadje van en wat mij betreft is dat spul nog steeds prima bruikbaar, dus die ontleding is maar heel minimaal (er is wel een duidelijke geur van Cl2).

Reageer