Zuren en basen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Zuren en basen

Alstublieft kan iemand mij een antwoord geven waarom bij zuren en basen H30 sterker is dan zwavelzuur?

Ik moet namelijk de zuur-base reactie geven van natronloog + zwavelzuuroplossing . Ik weet dat OH een sterke base is maar ik weet niet waarom H30 sterker is dan zwavelzuur...zwavelzuur staat toch immers boven H30 in de binas??? Alstublieft vlug reageren..(heb nog maar 4 dagen:d)

Berichten: 2.337

Re: Zuren en basen

Waarom is iedereen zo gehaast van tegenwoordig?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hydroxonium

Het antwoord op jouw vraag staat op deze pagina. :)

Berichten: 89

Re: Zuren en basen

H2SO4 in water splitst af in HSO4- en SO42- De H+ die afgesplitst wordt zal met water H3O+ vormen. Als zwavelzuur dus sterker zou zijn als een hydroxonium-ion dan zou zwavelzuur geen zuur zijn ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuren en basen

Zwavelzuur is just het sterkere zuur: het laat water als base optreden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Zuren en basen

In de link van jhullaert staat wel iets waar ik nooit over heb nagedacht:

"H3O+ is het sterkste zuur dat in water voor kan komen."

Het is wel zwartwit gesteld; het houdt geen rekening met evenwichten, maar ik vind hem wel goed genoeg om even over na te denken.

Berichten: 723

Re: Zuren en basen

Bij mijn weten wordt ook altijd gesteld dat het hydronium-ion het sterkste zuur is in water...

Heb het alleszins nooit goed begrepen :D

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Zuren en basen

Ronnie schreef: Bij mijn weten wordt ook altijd gesteld dat het hydronium-ion het sterkste zuur is in water...

Heb het alleszins nooit goed begrepen :D
Klopt, elk sterker zuur zet water direct om in hydronium. Zo zal elke base sterker dan OH-, water daar direct naar deprotoneren. Dan heb ik het over stoffen als NaNH2.

Re: Zuren en basen

Werken met zuren in watervrije milieu's is totaal wat anders, een aardig hoofdstuk in een boek op internet.

http://books.google.nl/books?id=gY-Sxijk_t...solvent&f=false

Berichten: 2

Re: Zuren en basen

Heel hartelijk dank iedereen nu begin ik het te begrijpen: elk sterk zuur boven in de binas wordt H30 en alle anderen worden gewoon biiv H3PO4+ 3OH= PO4 + 3H20 :D Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeel hartelijk dank iedereen

Reageer