polariteit alcholen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 15

polariteit alcholen

Hallo,

bij het studeren van mijn cursus chemie is er iets me niet helemaal duidelijk.

Ik had gelezen dat door het inductief effect een groter dipoolmoment kan veroorzaakt worden. Dus zou ik denken dat alcoholen met een grotere C-keten , wat dus een grotere alkylgroep vormt met een groter inductief effect , een groter dipoolmoment zouden hebben. Maar wat verder las ik dan dat bij methanol het dipoolmoment C->OH 1.71 Debye bedraagt en bij ethanol is dit maar 1.70 Debye . Dit is wel een klein verschil ok, maar door dit inductief effect zou ik het toch hoger en in de andere richting verwachten. Wat speelt er dan nog allemaal mee,of waar zit mijn denkfout?

alvast bedankt!

Berichten: 306

Re: polariteit alcholen

Je vergeet het mesomerie-effect, waardoor het dipoolmoment nauwelijks verandert tussen methanol en ethanol!

Berichten: 15

Re: polariteit alcholen

dit zie ik toch niet zo goed in, welke grensstructuren heb je dan bij deze alcoholen?

geconjugeerde systemen heb je enkel met (ik citeer mijn cursus)

afwisseling van enkel-dubbele bindingen

afwisseling van een atoom met besch el-paar en dubbele bindingen

afwisseling carbokation en dubbele binding

afwisseling dubbele binding radicaal(atoom met ongepaard elektron)

maar met ethanol en methanol bevind ik me toch in geen een van deze situaties?

Berichten: 306

Re: polariteit alcholen

Bekijk anders deze uitleg even van Jeffrey Buter:

http://www.chemieforum.nl/forum/index.php?showtopic=8779

Berichten: 15

Re: polariteit alcholen

mja, hier geraak ik ook niet wijzer uit hoor,

kan er niemand mij verklaren waarom het dipoolmoment bij volgende moleculen als volgt is :

CH3OH : dipoolmoment= 1.71D CH3CH2OH: dipoolmoment=1.70D

CH3Cl : dipoolmoment=1.94D CH3CH2Cl: dipoolmoment=2.04D

bij de halogeniden hier zorgt een langere alkylgroep voor een groter dipoolmoment en bij de alcoholen juist andersom? Hoe komt dat toch?

Berichten: 15

Re: polariteit alcholen

zou iemand hier aub nog snel op willen reageren , ik heb overmorgen examen en zou graag duidelijkheid hierover hebben!

Berichten: 15

Re: polariteit alcholen

graag wil ik jullie bedanken voor jullie o zo talrijke en hulpvolle antwoorden ! leve het chemieforum !

Berichten: 2.337

Re: polariteit alcholen

Waarom zo'n opmerking? :x

Reageer