cyanoacrylaat

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 22

cyanoacrylaat

Hey mensen,

Een vriendin van mij kwam laatst met het verhaal dat secondelijm tussen je vingers bij de EHBO losgesneden moet worden omdat aceton niet werkt.

Werkzaam bestanddeel is aceton.

Maar als ik de structuur van cyanoacrylaat bekijk, hiero, dan zie ik niet helemaal waarom het niet werkt.

Juiste solvent vinden is meestal trial and error, een mengsel van ethylacetaat en hexaan zou ook kunnen werken denk ik.

Iemand suggesties?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: cyanoacrylaat

De structuur die je toont is het monomeer. Wanneer de lijm "verhardt" vormt er zich een netwerk van deze moleculen. Oplosbaarheid van polymeren is niet zo evident.

Verder heb ik geen idee met wat je het kan oplossen, als dat al mogelijk is.

Re: cyanoacrylaat

Je vriendin heeft gelijk voor zover ik weet en als je al een middel vindt om de uitgeharde lijm op te lossen dan zouden de vingers het wel eens minder leuk kunnen vinden.

Berichten: 2.337

Re: cyanoacrylaat

Dit zegt wikipedia nog over de oplosmiddelen.

Acetone, which is commonly found in nail polish remover, is a widely available solvent capable of softening cured cyanoacrylate. Nitromethane is also an excellent solvent. Dimethyl sulfoxide can be used as solvent too. Methylene chloride is the most effective solvent, but is toxic. Gamma-butyrolactone is also effective at removing cured cyanoacrylate, and has low toxicity.

GBL werkt en kan je krijgen als KNIP door Beryllium

DMSO of nitromethaan vind je niet direkt in een EHBO-kit. :P

Berichten: 840

Re: cyanoacrylaat

Ik zou die zin over waar je GBL kan krijgen even verwijderen. Ik wist dit al, maar je moet dit soort bronnen niet in het openbaar posten omdat het, ondanks dat GBL niet volgens de wet illegaal is, een stof is waar echt een groot rood vlaggetje op staat.

Berichten: 2.337

Re: cyanoacrylaat

Ja sorry dat ik het postte. Ik had beter moeten weten. Dacht dat het in een niet drugsgerelateerde topic wel toegestaan was.

Wel grappig als je het nu leest.
GBL werkt en kan je krijgen als KNIP door Beryllium
Ik durf wedden dat er mensen zijn die nu denken dat je het bij beryllium kan krijgen onder de codenaam KNIP. :D

Berichten: 22

Re: cyanoacrylaat

Hey bedankt voor de snelle antwoorden.

Aceton, DMSO en DCM dus.

Methyleen chloride is volgens mij helemaal niet zo giftig, heb zo niet ff de LD50 bij de hand, maar toch.

En om nog maar ff iemand te quoten.

Paracelsus: 'Alle dingen sind gift, allein die dosis macht das ein ding kein gift ist.'

Berichten: 2.337

Re: cyanoacrylaat

GBL werkt het best maar ik mag je gewoon niet zeggen hoe je het kan krijgen. Als je het wil weten stuur mij een email via het forum.

Berichten: 22

Re: cyanoacrylaat

Bedankt voor het aanbod, maar dit was puur uit interesse voor de kennis.

En m'n huisgenote ff dr plaats wijzen :P

Re: cyanoacrylaat

Gezien de reacties kreeg ik het idee dat ik er met mijn commentaar naast zat en ben eens gaan zoeken.

Op de volgende links wordt een veel simpeler oplossing gegeven nl water en zeep.

http://www.veiligindezon.be/content.asp?langue_id=2&id=14

http://www.bison.nl/upload/17e68abd2012057eaa373013474.pdf

http://www.nrk.nl/SiteCollectionDocuments/...re_DHZ_1999.pdf

Berichten: 54

Re: cyanoacrylaat

Het klopt dat CA-lijmen oplossen in water acetone e.d. echter als je je vingers aan elkaar lijmt is volgens mij het contact oppervlak van de lijm en het oplosmiddel erg klein en kan het behoorlijk lang duren eer je vingers weer los zijn. Gewoon handschoenen aan als je CA werkt.

Berichten: 4

Re: cyanoacrylaat

gooi er wat bleek overheen

dat moet wel helpen.

Berichten: 180

Re: cyanoacrylaat

peterrr34 schreef: gooi er wat bleek overheen

dat moet wel helpen.
tuurlijk joh. 8-[

dan scheid je inderdaad je lijm van je vingers. maar om hier je vingers voor op te offeren lijkt me dus verre van handig

edit: typo

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: cyanoacrylaat

peterrr34 schreef:gooi er wat bleek overheen

dat moet wel helpen.
<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Tuurlijk.

Als jij nou eens met je fikken van je toetsenbord afblijft?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer