[scheikunde] pH/SP

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] pH/SP

Hoii

Ik ben een biologie student uit het 2e jaar en heb nog steeds chemie van het eerste jaar en ik geraak er nog steeds niet uit. hopelijk vind ik hier iemand die mij wil/kan helpen kzou u zeer dankbaar zijn.

Ik heb dus een voorbeeld examen van een vroeger jaar, maar die oefeningen zijn veel moeilijker dan in onze cursus.

een vraag waarmee ik problemen heb is deze: het eerste en 2e punt heb ik een antwoord waarvan ik wel niet weet of het juist is en het 3e weet ik niet

3. (9 pt) De algemene benaming "borax" wordt gebruikt voor een natriumzout van boorzuur, met chemische formule Na2B4O7.10(H2O). Wanneer dit borax wordt opgelost in water, zal 1 mol borax dissociëren naar 2 mol HBO2, een zwak zuur en 2 mol NaBO2, een zwakke base.

pKa (HBO2) = 9.14

We beschikken over een oplossing van borax in water met concentratie 0,1123 mol/L. 25 mL van deze oplossing wordt getitreerd met HCl, 0,1045 mol/L.

- Bereken de pH aan de start van de titratie

mijn antwoord hier is dat er aan de start nog geen HCl in de oplossing zit en dat de pH te berekenen is uit de aanwezige H+ die dus komt van HBO2. met de gegeven Ka kan ik berekenen hoeveel er dissocieert en dan met de negatieve log de pH berekenen, ik kom 5,7 uit.

- Bereken de pH na toevoeging van 60 mL HCl

HCl 0,1045 mol/l, dus op 60 ml zit er 0,0063 mol

HCl is een sterk zuur en reageert dus eerst met de zwakke base

ik kom uit dat er na de reactie nog 0,0007 mol HCl aanwezig is en 0,0112 mol HBO2

de pH valt te berekenen uit de aanwezige H+ concentratie, er is H+ van HCl en van HBO2, maar daar HBO2 een zwakke base is valt deze H+ te verwaarlozen omdat het bijna niet dissocieert, HCl is een sterk zuur en dissocieert volledig

voor pH doe ik dus -log 0,0007 = 3,16

- Bereken de pH aan het SP.

Hier weet ik geen antwoord op, hoe moet ik weten wanneer het SP is?

Berichten: 723

Re: [scheikunde] pH/SP

Schrijf de reactievergelijking op en kijk hoeveel HCl nodig is om volledige stoichiometri toe te laten... Doet dat al geen belletje rinkelen ? :)

Reageer