Springen naar inhoud

Poly(vinyl stearaat)


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Nelis77

    Nelis77


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 15:20

Voor een toepassing ben ik op zoek naar poly(vinyl stearaat) "PVS", die heb ik echter reeds bij sigma kunnen aankopen. Nu blijkt echter dat het stearaat gedeelte uit meer dan 95% C18 (stearaat) bestaat en slechts 4% C16 (palmitaat). Ik heb echter een polyvinyl nodig waarbij de verhouding stearaat/palmitaat ergens tussen 40/60 en 60/40 ligt, en dit is onmogelijk kant en klaar te vinden. Van polymeerchemie heb ik helemaal geen kaas gegeten dus ik dacht dat ik misschien er wel kom om poly(vinyl acetaat) "PVAc" te kopen en dit om te esteren met mijn gewenste vetzuursamenstelling.
Ik heb reeds enkele pogingen achter de rug, ook waarbij ik het overeenkomstige vetalcohol en het methylester geprobeerd heb om omestering te verkrijgen.
Ik vertrek nu van een PVAc met een MW van 120000, is de sterische hinder hier te groot om dit om te esteren en moet ik dus het monomeer omesteren en daarna polymeriseren.
1ste poging:
Poly(vinyl alcohol) "PVA" met vetzuur > geen reactie, ook niet met zwavelzuur als kata
2de poging:
Poly(vinyl acetaat) "PVAc" met vetzuur > geen reactie, ook niet met zwavelzuur als kata
3de poging:
PVAc met vetalcohol > geen reactie
4de poging:
PVAc met methylstearaat > geen reactie, ook niet met natriummethanolaat als kata

Een reactie zou steeds moeten waargenomen zijn met de vorming van azijnzuur of water, wat telkens dus niet het geval was.
Ik ben telkens tot 230C gegaan. De kolf werd telkens goed geroerd en doorborreld met stikstof en dit gedurende minstens 5 uur.

Heeft er misschien hier nog iemand een frisse ingeving?
Ik zoek dus een chemlevel10 ;)

Groeten
Nelis

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

kippenborst

    kippenborst


  • >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 16:21

zink stearate is een goede omesteringskatalysator bij olien.

dit wordt dan meestal bij 240-260C gedaan

maar of je keten daar tegen kan?
ik neem aan dat je gewoon een flinke maat aan C16 neemt (zodat de percentages goed uitkomen)

mijn vraag is dan nog wel hoe je het overgebleven vetzuur weer weg krijgt. is dat een kwestie van wassen? filteren? of is de PVS niet oplosbaar in vetzuren? ((wat ik zou gokken?))



waarom zou er water onstaan volgens jou? je bent toch aan het omesteren? bij estervorming vanuit een alcohol en een zuur dan krijg je wel water gevormd, maar vanuit deze situatie volgens mij niet?

of de sterische hinder in deze te groot is zou zo kunnen.
wellicht zou je uit kunnen gaan vanuit de polyvinylacetate (die is bij aldrich wel te koop (en een stuk goedkoper) en hierbij zou ik mocht er sterische hinder zijn bij de PVS hierbij een heel stuk minder zijn.

artikelt
hier hebben ze het ook al gedaan, maar staat niet heel duidelijk in wat er nu uitkwam. (ik ben er over heel gevlogen, dus schiet me niet af mocht het er wel in staan)



en anders beginnen vanuit de monomeren.




dit bedacht ik me zo... wellicht dat ik me nog meer bedenk

#3

Nelis77

    Nelis77


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 07:14

Bedankt voor je reactie!

Zinkstearaat is bekend maar ik wou in eerste instantie nog zoveel mogelijk wegblijven van anorganische componenten, zeker metalen. Maar ik zal het zeker nog proberen.

Bij zulke hoge temperaturen vrees ik vooral voor het polymeer dat degradeert, het vetzuur krijgt het ook wel moeilijk maar dat valt nog goed mee.

Het overgebleven vetzuur mag blijven zitten waar het zit, uiteindelijk komt het PVS ook in een vetzuur-matrix te zitten aan een kleine 200ppm. PVS is heel goed oplosbaar in vetzuren.

Bij mijn eerste poging had er water moeten ontstaan h (polyvinylalcohol en vetzuur) maar het het PVA is barslecht oplosbaar in vetzuur en degradeert reeds bij 200C, PVAc is veel stabieler.
De PVAc die ik heb komt inderdaad van Sigma-Aldrich

Ik check alvast even het artikel, bedankt voor de link

Mvg
Nelis

#4

kippenborst

    kippenborst


  • >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 08:16

Bij mijn eerste poging had er water moeten ontstaan h (polyvinylalcohol en vetzuur) maar het het PVA is barslecht oplosbaar in vetzuur en degradeert reeds bij 200C, PVAc is veel stabieler.

oeps je hebt gelijk. er zou gewoon water ontstaan.

werk je trouwens met een sleepmiddel? xyleen ofzo?
in dat geval zou je een polairder sleepmiddel kunnen gebruiken (bijvoorbeeld methyl amyl keton) hierdoor is je PVA waarschijnlijk iets (nog steeds niet perfect) beter oplosbaar.

#5

Nelis77

    Nelis77


  • >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 13:09

Nee, ik werk niet met een sleepmiddel, bij een temperatuur van boven de 200C dacht ik die niet nodig te hebben, toch?
Maar 'k kan het uiteraard eens proberen om de oplosbaarheid te verhogen.

Nogmaals bedankt
Groeten
Nelis





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures