Springen naar inhoud

[scheikunde] Zink aantonen in bodem

• Log in om te kunnen reageren

waj1

waj1

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 mei 2010 - 21:17

Hallo iedereen,

Voor ons biologie PO moeten wij bodemonderzoek doen. Nu hebben wij twee bodemmonsters, waarvan we er al van 1 weten dat er zink inzit. Nu zoeken wij naar een manier om zink aan te tonen. Wij hebben het al geprobeerd met een neerslagreactie (100 g grond oplossen in 100 ml gedestilleerd water, daarna filtreren en er 1M oplossing NaCO3 aan toevoegen, dan zou de zink moeten kunnen neerslaan met de carbonaat). Maar hier gebeurde er niets .

Heeft er iemand nog een idee hoe we dit kunnen aantonen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 mei 2010 - 21:30

Als het zure grond is, heb je inderdaad kans dat er geen neerslag ontstaat. Als je toevallig natriumfosfaat hebt staan: dat werkt stukken beter ;). Als je nog tijd hebt, en lekker ingewikkeld mag en wil doen (als je chemie leuk vind, raad ik je dat zeker aan): klop bij een hogeschool aan of zij je willen helpen met een zinkbepaling op een AAS (atomaire absorptie spectrometer).

Veranderd door Fuzzwood, 27 mei 2010 - 21:32

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 mei 2010 - 07:58

Als er zink in de grond zit dat makkelijk in water oplost, dan zit het er waarschijnlijk niet meer. Dan is het met de regen weggespoeld naar het grondwater.

Je zult in ieder geval een zuur moeten gebruiken om zink uit de grond op te lossen. Een salpeterzuuroplossing (pH 2) werkt al goed. Je lost niet ál het aanwezige zink op, maar ik begrijp dat het alleen gaat om het aantonen van zink, niet om het exacte gehalte.

waj1

waj1

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 12:57

Ik heb een PH meting gedaan van de grond en die was 6,8. Dat is volgens mij niet echt zuur. :P En waarom werkt natriumcarbonaat dan minder goed?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 14:15

Als het wel echt zuur geweest was, wat weet je van een reactie tussen zuur en bicarbonaat?

waj1

waj1

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 16:55

dat dat hoort neer te slaan volgens binas tabel 45, dacht ik.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 17:30

dat dat hoort neer te slaan volgens binas tabel 45, dacht ik.

Dus zuur en bicarbonaat vormt een neerslag:

HCO3- + H+ --> H2CO3(s)

???

waj1

waj1

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 mei 2010 - 20:49

volgens mij is het NaCO3 wat ik erin heb gedaan.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 30 mei 2010 - 23:36

volgens mij is het NaCO3 wat ik erin heb gedaan.

Resultaat blijft hetzelfde, carbonaat reageert met zuur tot water en koolstofdioxide. Blijft van dat carbonaat niets over om nog te kunnen neerslaan met zink. Daar doelde ik op, dat noemt men buiten het probleem denken.

waj1

waj1

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 15:23

oh, nu snap ik waar je op doelt. Maar dat doet fosfaat toch ook in zure oplossing (PO4 + H30+ -> HPO4 + H20)?. Maar ik denk nu dat ik dus die grond ga oplossen, daarna salpeterzuur oplossing toevoegen zodat het zuurder wordt. Daarna filtreren en daarna natriumfosfaat toevoegen. Is dit een goede manier?

Veranderd door waj1, 02 juni 2010 - 15:32

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 16:07

Nee dat gebeurt niet met fosfaat. CO2 is een gas en gassen zullen uit je oplossing gaan. Waterstoffosfaten zijn geen gassen en blijven in jouw oplossing zitten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures