Springen naar inhoud

Methanol verwijderen

• Log in om te kunnen reageren

hanzzz

hanzzz

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 11:02

Hallo allemaal,

Ik moet de methanol uit een alcohol-methanol-water mengsel krijgen en er mag absoluut geen methanol meer inzitten.

Ik heb weinig reactie's gevonden die de methanol kunnen verwijder of als zout laten neerslaan zonder ook met de ethyl-alcohol te reageren.

Een reatie die ik vond was met aluminium oxide om alumnium-metoxide te vormen maar ik weet niet of dit bruikbaar is.

Ik heb destilatie apperatuur maar die koop punten liggen gewoon te dicht bij elkaar dus dat heeft ook weinig nut.

Alvast bedankt,

Hanzzz

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Vreggie

Vreggie

• >250 berichten
  • 540 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 11:12

Methanol en Ethanol zijn erg lastig te scheiden. Het kan met gefractioneerde destilatie maar is nog steeds niet optimaal. in de industrie en in laboratoria koopt men dan ook meestal zuiver ethanol.

Mag ik vragen waarom je dit wilt weten?

hanzzz

hanzzz

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 11:36

Nou vooruit dan :P

Ik heb mijn eigen alcohol gemaakt met gist (zal niet op de voledige progedure ingaan)

Maar nu blijkt dat in mijn gebruikte suiker een vervuling zat van een 5-waardige suiker (krijg binnekort mijn geld terug). Ik stuur een deel van mijn drank dus naar het lab en nu blijkt er een gevaarlijke concentratie methanol in te zitten. 0,666 gram per 100 ml er zitten ook verscheidene ammonium zouten en zo in voor een betere vergisting maar deze zal ik er binnenkort weer uit destileren.

Normaal gooi ik deze alcohol weggooien maar het gaat hier om een vat van 25 liter...

Nu weet je het hele verhaal.

Hanzzz

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 11:37

in de industrie en in laboratoria koopt men dan ook meestal zuiver ethanol.

Iemand moet het maken hoor :P .

Er bestaan filtratietechnieken voor, maar dat is duurnatuurlijk. Een azeotrope of extractieve destrillatie zijn mogelijk, maar dan zal je in de literatuur moeten gaan snuisteren.

EDIT: als dat de bedoeling is, kan je de boel idd beter weg gooien :) .

Veranderd door Ronnie, 28 mei 2010 - 11:38

hanzzz

hanzzz

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 12:42

''Er bestaan filtratietechnieken voor''

Mag ik weten welke dat het duur is geloof ik best maar voor die 50 ml methanol dat erin zit zal het wel meevallen en ik heb er best wat geld voor over...

Ik heb ondertussen ook gekeken naar technieken om de alcohol uit te zouten maar dan scheidt ik de ethanol en methanol van het water... en die zouten zijn ook niet bepaalt NaCl en NaOH.

Weggooien wil ik niet doen (das te makelijk :P ).

Mischien de methanol oxideren met een katalisator die niet werkt voor de ethanol...

Ik hoop dat ik vandaag of morgen nog antwoord krijg dan kan ik het van het weekend nog afmaken.

Hanzzz,

P.S. ''wat een boeiend verhaal''

Ik weet het je maakt veel mee in de drank-industrie...

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 13:02

Ik heb ondertussen ook gekeken naar technieken om de alcohol uit te zouten maar dan scheidt ik de ethanol en methanol van het water... en die zouten zijn ook niet bepaalt NaCl en NaOH.

wanner je een oplossing hebt van puur methanol en ethanol zou ik me kunnen indenken dat je de methanol wel kunt afvangen met molsieves (3A) daar zitten porien in waar wel methanol in kan maar ethanol te groot voor is.

normaal is dit vooral voor ethanol en water. zodat je water in die molsieves kan zitten en je ethanol niet.

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 mei 2010 - 20:42

Er zijn inderdaad molsieves die dit kunnen. Maar wat is er mis met destillatie? Methanol heeft een lager kookpunt dan ethanol en met een beetje serieuze kolom kan je methanol best goed wegdestilleren. Volgens mij vormt methanol geen azeotroop met ethanol.

hanzzz

hanzzz

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2010 - 15:20

Met destilatie is het niet mogelijk alle methanol te verwijderen, ik bedoel hier mee echt alle methanol er zit al niet heel veel in in reactie's en dergelijke zullen jullie zijn aanwezigheid niet eens merken maar als je heb drinkt...

Molsieves zal ik naar zoeken hoewel het mij niet de makelijkste oplossing lijkt.

Ik zoek zelf verder maar alle hulp blijft welkom,

Hanzzz

w_oute_r

w_oute_r

• >250 berichten
  • 654 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 mei 2010 - 16:58

Je moet geen drank maken van mengsels die al veel methanol bevatten. Dat kan alleen als je het, jawel, destilleert.

Zeer kleine hoeveelheden methanol kunnen geen kwaad. Witte wijn, bijvoorbeeld, bevat altijd wel wat methanol. Maar hier gaat het om enkele ppm's aan methanol.

Molsieves zijn geen optie voor dranken. Veel te duur en je weet niet wat die voor de rest met je drank doen.

Nelis77

Nelis77

• >25 berichten
  • 65 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2010 - 08:11

als het voor consumptie is, zou ik me er ook niet teveel zorgen in maken. Zoals wouterman reeds aanhaalt, even destilleren en drinken maar.
Een acute methanol vergiftiging bestrijdt je trouwens met....ethanol :)

Groeten
Niels

kippenborst

kippenborst

• >100 berichten
  • 180 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2010 - 08:20

Molsieves zijn geen optie voor dranken. Veel te duur en je weet niet wat die voor de rest met je drank doen.

helemaal met je eens.
het makkelijkst voor consumptie lijkt mij ook gewoon de methanol afdestilleren. (eruit koken)

wat ze met de rest van je drank doen? ik denk niet heel veel. als ik me niet vergis zijn het gewoon een soort van schelpjes. wellicht dat je drank troebel wordt, maar dat kun je weer filteren.
het zal inderdaad de dure oplossing zijn. en vergeet ook neit dat je ook eerst je ethanol/methanol watervrij moet maken. dus eerst uitzouten.
dus echt een dure oplossing, maar mocht je puur ethanol willen dus zonder methanol lijkt dit me wel een optie.
nogmaals voor consumptie is dus afdestilleren (of uitkoken) het makkelijkst.

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 mei 2010 - 12:54

Pas vooral op als het voor eigen consumptie is zou ik zeggen...

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 mei 2010 - 20:13

het makkelijkst voor consumptie lijkt mij ook gewoon de methanol afdestilleren.

Wel makkelijk te doen, maar niet zo makkelijk om een goed resultaat te verkrijgen.

Vandaar:

Waaraan ik nog wil toevoegen dat je nog meer moet uitkijken als het voor een ander bedoeld is. In twee woorden samengevat: niet doen.

Veranderd door rwwh, 31 mei 2010 - 20:14

Ronnie_CF

Ronnie_CF

• >250 berichten
  • 723 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 juni 2010 - 07:01

Vandaar:

Waaraan ik nog wil toevoegen dat je nog meer moet uitkijken als het voor een ander bedoeld is. In twee woorden samengevat: niet doen.

Wou die eigen idd nog aanpassen :D . Het is altijd gevaarlijk, of het nu voor jezelf is of niet.

Napoleon1981

Napoleon1981

• >1k berichten
  • 2399 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 juni 2010 - 05:00

Gooi gewoon weg, lijkt me een geval van pech hebben.

Het is bekend dat je de methanol er nooit op een economisch rendabele manier uit kunt krijgen. Alle huis tuin en keuken technieken falen en dan zit je gewoon met een giftige oplossing.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures