conserveren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

conserveren

Wie kaan mij zeggen waarvoor momordicine in sopropo dient, heeft het een schadelijk effect of niet?

Gr, Sneha

Re: conserveren

Op wikipedia

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sopropo

In welke context moeten we deze vraag zien?

Berichten: 10

Re: conserveren

ben bezig met een afstudeer project en wil sopropo conserveren.

maar wil die bittere smaak die veroorzaakt wordt door momordicine verwijderen maar voordat ik dat doe is het relevant te weten wat voor effect het op de mens heeft want indien het geen schadelijk effect heeft zal ik het niet proberen te verwijderen

Re: conserveren

Uit de duitse Wiki.

Nebenwirkungen

Im Falle einer Überdosierung kann es zu Magen- und Bauchschmerzen oder zu Durchfall kommen. Auch leichte Blutvergiftungen können kurzfristig auftreten. Der Tee sollte so zubereitet werden, dass er schmeckt und nicht zu bitter ist. Vor allem bei Diabetes und Durchblutungsstörungen wird eine Menge von einem Liter täglich pro Kapsel oder Portion empfohlen. Schwangeren wird vom Gebrauch abgeraten, da einzelne Inhaltsstoffe fruchtschädigende Wirkung zeigten[2].

Ik heb ook even in medische databanken gekeken maar daar is niets te vinden wat je zou kunnen helpen.

Gezien het feit dat in de aziatische keuken lange traditie bestaat met deze vrucht en hier de bitterstoffen onschadelijk worden gemaakt lijkt het mij waarschijnlijk dat de verse vrucht schadelijk is.

Berichten: 10

Re: conserveren

Kunt u mij zeggen welke handelingen er gepleegd worden om de bittere smaak onschadelijk te maken?



Thanx voor uw hulp

Re: conserveren

Je wilt het wel erg gemakkelijk hebben je zult zelf ook wat opzoekwerk moeten doen. Als je nu eens hier aangeeft welke stappen je gevonden denkt te hebben dan zullen we je wel verder op weg helpen.

Dit geldt ook voor je andere topics. ;)

Berichten: 10

Re: conserveren

Goed ik heb de volgende procedure:

Verwerkings methode voor sopropo m.b.v pasteuriseren:

Bij het pasteurieren van groenten is er een voordeel, t.w: de smaak van de groenten wordt niet aangetast.

Al hoewel de smaak niet wordt aangetast is het toch raadzaam om de groenten te blancheren, want de plotselinge afkoeling die het blancheren kenmerkt, stopt de enzymatische werking. Enzymen zijn stoffen die een rol spelen bij de veroudering van groenten, . de enzymen kunnen de kwaliteit van de groenten schaden. Als de enzymatische werking wordt voorkomen, worden de smaak en geur van de groente behouden. Ook worden de groenten niet slap. Dus desnoos de smaak van de groenten niet worden aangetast bij het pasteurieren, is het toch van belang te blancheren om veroudering te voorkomen .

Blancheren van sopropo (Werkwijze)

Zet de groenten in kokend licht gezout water

Breng ze weer aan de kook en laat ze enkele minuten doorkoken.

Giet ze in een zeef en spoel ze met koud water tot ze zijn afgekoeld

Sopropo heeft een bittere smaak die is veroorzaakt door momordicine. Momordicine levert schadelijke gevolgen op voor de gezondheid van de mens.

Daarom moet de bittere smaak (momordicine) verwijderd worden en dit kan door zoutwater. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sopropo

Procedure voor het pasteuriseren:

Was de groente en snij het op de helft

Verwijder alle pitjes

Snij de groenten in stukken en laat ht ongeveer 1uur lang in zout water weken

Verhit de groenten heel heet (tussen de 80 en 90 °C ) en heel kort ongeveer 15seconden

(Door het verhitten worden de aanwezige bacteriën gedoodt)

Vervolgens wordt de groenten heel snel, lucht dicht verpak, zodat er geen bacteriën meer bij het voedsel kunnen komen. De groenten moet met zuur verpakt worden. Het zuur voorkomt dan namelijk, door de lage pH, dat de nog levende sporen van micro-organismen zich verder kunnen ontwikkelen tot vegetatieve cellen. Als de groenten niet met zuur verpakt zijn, dan wordt er gesteriliseerd.

En ten slotte wordt de groenten heel snel afgekoeld op 5 °C.

Wat heeft u als reaktie nu?

Wat denkt u dat fout zal zijn

Berichten: 10

Re: conserveren

En nog wat kunt u me helpen, door te zeggen hoe ik blauwzuur kan tegen werken?

Ik heb zoveel informatie gezocht maar kan er niks vinden.

is echt een verzoek

Re: conserveren

Ik ben niet vertrouwd met sopropo en heb er geen ervaring mee maar wat met wat ik op het internet lijkt me jou benadering wel goed.

Er is echter een aspect wat je misschien eens beter onder de loep moet nemen nl het gehalte aan bitterstoffen in de vrucht kan grote variaties vertonen zodat je bij een vaste procedure behoorlijke verschillen in smaak kunt krijgen. Ik zou het behandelen met zout water met behulp van een organoleptisch onderzoek (proeven :D ) controleren en de tijdsduur laten bepalen door de smaak.

Voor de vraag over blauwzuur (casave?) zul meer details moeten geven vooral de hoeveelheden die verwerkt worden en de bereidingswijze.

Thuis is het geen probleem gewoon het bereidingswater door de gootsteen omdat de hoeveelheden erg klein zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: conserveren

uitwassen is een mogelijkheid om glycoliseerde cyanide verbindingen te verweideren. verder kan je ook een behandeling toepassen met enzymen die de glucosegroepen van de verbinding afsplitsen en daarna wassen met water op pH 8,5. Dan ontsnapt de cyanide ook en is het daarna veilig om te eten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer